Reklama
2009-04-23 07:31:57
Zakopiańska księga projektów upadłych
Trolejbusy, napowietrzne gondole, tunele, superszybka kolej – co pewien czas w historii Zakopanego pojawiają się rewolucyjne pomysły rozwiązania problemów komunikacyjnych. Wszystkie łączy jedno: wywołują burzę dyskusji, a później umierają tak samo szybko, jak się pojawiają. Końca korków pod Giewontem tymczasem nie widać.
Nie ma chyba drugiego miasta w Polsce z tak małą liczbą mieszkańców, które w mediach pojawiałoby się równie często. W ostatnich latach najczęściej chyba z nazwą Zakopane kojarzy się wszystkim w naszym kraju zakopianka i nie chodzi tu, niestety, o jakąś piękną dziewczynę, a o szosę, która dla jednych jest drogą śmierci, dla innych drogą przez mękę, a dla jeszcze innych drogą do raju, jakim wydaje się im być Zakopane.
Niestety, lata mijają, a szosa z Nowego Targu do Zakopanego wciąż wygląda tak samo. Przybywa tylko samochodów, które w stolicy Tatr w szczycie sezonu kompletnie paraliżują miasto. Okazuje się, że już pięćdziesiąt lat temu, gdy samochodów było pewnie pięćdziesiąt razy mniej, pojawiali się wizjonerzy, którzy chcieli zrewolucjonizować poruszanie się po Zakopanem.
Największym z nich był z pewnością zapomniany po latach inż. Zbigniew Schneigert. Ten urodzony lwowiak był pierwszym po wojnie (1945-1950) dyrektorem Polskich Kolei Linowych. Zasłynął jednak futurystycznymi, jak na te czasy projektami kolei. Jego pomysł budowy kolei jednoszynowej z Podczerwonego, przez Zakopane, Poronin, Łysą Polanę, do Tatrzańskiej Łomnicy powstał nawet z pomocą ówczesnych – czechosłowackich – naukowców. Niestety, w okolicach Tatr słynną kolejkę, łączącą kilka miejscowości i świetnie zdającą egzamin do dziś, mają tylko Słowacy.
Inżynier Schneigert był też twórcą rewolucyjnych pomysłów, które miały usprawnić przejazd przez samo Zakopane. Przewidując jakby rozrastającą się zabudowę i widząc trudne pod względem topograficznym położenie Zakopanego, wymyślił inżynier Schneigert kolejkę linową poprowadzoną z okolic dworca PKP nad brzegiem potoku Bystra do samych Kuźnic. Miała to być ekologiczna, zasilana elektrycznością maszyneria. Niestety, jak wiele innych pomysłów inżyniera, nigdy nie wyszedł on poza projektową deskę.
Trolejbus przez ulice mknie
Nie był to zresztą jedyny pomysł tego skromnego inżyniera-wizjonera. Jak napisał w swoich wspomnieniach Maciej Pinkwart, Zbigniew Schneigert forsował również ideę wprowadzenia w Zakopanem linii… trolejbusowych. O tym projekcie zupełnie na serio debatowały ówczesne władze. Przykład szedł z zaprzyjaźnionego ZSRR, gdzie na Ukrainie, na trasie Symferopol – Jałta działa najdłuższa na świecie, licząca prawie 90 kilometrów linia trolejbusów. Zakopane jednak ze względu na swój górzysty i mroźny charakter akurat na trolejbusową stolicę Polski niezbyt się nadawało. Gdybyśmy zamienili się położeniem z nadmorską Gdynią, gdzie trolejbusy działają bez zarzutu, być może połączenie tramwaju z autobusem zdałoby egzamin.
Gdy w latach 70. i 80. do Zakopanego zaczęło przyjeżdżać coraz więcej samochodów, pojawił się kolejny rewolucyjny i nigdy nie zrealizowany projekt – parkingów zaporowych. Zbudowane przed wjazdem do miasta, obowiązkowe dla turystów, wymagały jednak stworzenia sprawnej sieci miejskiej komunikacji w samym Zakopanem. To nie udało się do dziś, a najlepiej sprawdzić to, stając na którymkolwiek zakopiańskim przystanku w oczekiwaniu na busa, którego godzina przyjazdu znajduje się na rozkładzie jazdy często chyba tylko ze względu na formalne nakazy.
Co pewien czasu, jak grom z jasnego nieba, całą opinię publiczną rozgrzewają pomysły supernowoczesnych, superszybkich i supernierealnych kolei, łączących Kraków z Zakopanem. Najbardziej baśniowy był plan budowy metra poprowadzonego w tunelu spod Wawelu pod Tatry. Jazda tą machiną miała zajmować mniej, niż kwadrans. Według pojawiających się w 2005 roku informacji, szwajcarska firma Swissmetro Group była zainteresowana realizacją swoich pomysłów właśnie w Polsce. W tunelu wykopanym 50 metrów pod ziemią panować miała częściowa próżnia, a podziemny pociąg miał pędzić z maksymalną prędkością 500 km na godz. i zabierać każdorazowo około dwustu osób. Projekt ten był jednak tak mocno futurystyczny, że do tej pory nie zaczęła go realizować nawet Szwajcaria.
Wiercenie tuneli – o czym pisaliśmy niedawno – to ostatnio jeden z ulubionych tematów od Tatrami. Pierwszy raz pojawił się on w 2002 roku, gdy w Karczmie Nosalowy Dwór spotkali się ówcześni włodarze miasta, biznesmeni, politycy. Przedstawiono wówczas rewolucyjny projekt „Trzy Doliny”. Głównym jego propagatorem był słynny narciarz Andrzej Bachleda „Ałuś”. Centrum „Trzech Dolin” miało być zlokalizowane na Rówienkach Kondrackich w Tatrach. Projekt zakładał budowę nowych wyciągów, tras na Kasprowym Wierchu. Na Rówienki miała wywozić narciarzy i turystów naziemna kolej, tu też znajdowałby się początek tunelu o długości przeszło trzech kilometrów, którego drugi koniec wychodziłby po słowackiej stronie, w Dolinie Cichej.
Pomysł ten do tej pory przyprawia ekologów o zawrót głowy. O „Kolorowy zawrót głowy” postarał się dla nich redaktor Zielonacki, proponując w swoim programie telewizyjnym zabudowanie wyciągami i trasami narciarskimi północnych stoków Krokwi.
„Trzy Doliny” pozostały jak na razie wytworem czysto wirtualnym, a Polskim Kolejom Linowych po modernizacji kolejek na Gąsienicowej i Kasprowym powinno najbardziej zależeć na przebudowie archaicznej kolejki w Kotle Gąsienicowym.
MISTER piękny na papierze
Ostatnim i nie tak dawnym pomysłem, który spotkał się nawet ze wstępnym zainteresowaniem zakopiańskich radnych, był MISTER, czyli Miejski Indywidualny System Transportu Elektryczno-Rolkowego autorstwa inżyniera Olgierda Mikoszy. Polega on w skrócie na przemieszczaniu się po mieście w małych wagonikach, zawieszonych na szynie kilka metrów nad powierzchnią ziemi. Jak przekonywał Olgierd Mikosza, do budowy systemu nie jest potrzebna wielka, ciężka infrastruktura. Szyna byłaby podwieszona na słupach przypominających latarnie, a jazda w kilkuosobowych wagonikach odbywałaby się z prędkością 40 km na godz. Prawie jak w filmach science-fiction, wsiadając do wagonika, wybieralibyśmy, dokąd chcemy jechać, a wagonik zawoziłby nas tam i odstawiał na specjalną bocznicę.
Na pomysł ten Mikosza, który zwiedził wcześniej pół świata, wpadł, stojąc w korkach na ośmiopasmowej autostradzie w USA. Jego zdaniem jest to projekt wielokrotnie tańszy, niż chociażby budowa metra w Warszawie. Za te same pieniądze, zamiast 20 kilometrów, otrzymujemy sieć o długości 250 kilometrów. Pierwsza nitka, podobnie jak w prezentowanym pół wieku temu projekcie inżyniera Schneigerta, miała być poprowadzona wzdłuż potoku Bystra.
Inżynier Mikosza przestawił swoje pomysły radnym i na tym się skończyło. Zakopane tymczasem, ze swoimi zakorkowanymi, dziurawymi ulicami, wciąż nie ma praktycznie żadnego zorganizowanego miejskiego transportu na wysokim poziomie. W szczycie sezonu najlepszym i najszybszym środkiem transportu pozostają własne nogi. W tym roku doczekamy się za to pierwszej w historii naszego miasta ścieżki rowerowej spod skoczni do Oczka Wodnego. Na razie nie pozostaje nam więc nic innego, jak przebudzić się z futurystycznych snów o gondolach, tunelach i wsiąść na rower – przynajmniej wyjdzie nam to na zdrowie.
Paweł Pełka
Niestety, lata mijają, a szosa z Nowego Targu do Zakopanego wciąż wygląda tak samo. Przybywa tylko samochodów, które w stolicy Tatr w szczycie sezonu kompletnie paraliżują miasto. Okazuje się, że już pięćdziesiąt lat temu, gdy samochodów było pewnie pięćdziesiąt razy mniej, pojawiali się wizjonerzy, którzy chcieli zrewolucjonizować poruszanie się po Zakopanem.
Największym z nich był z pewnością zapomniany po latach inż. Zbigniew Schneigert. Ten urodzony lwowiak był pierwszym po wojnie (1945-1950) dyrektorem Polskich Kolei Linowych. Zasłynął jednak futurystycznymi, jak na te czasy projektami kolei. Jego pomysł budowy kolei jednoszynowej z Podczerwonego, przez Zakopane, Poronin, Łysą Polanę, do Tatrzańskiej Łomnicy powstał nawet z pomocą ówczesnych – czechosłowackich – naukowców. Niestety, w okolicach Tatr słynną kolejkę, łączącą kilka miejscowości i świetnie zdającą egzamin do dziś, mają tylko Słowacy.
Inżynier Schneigert był też twórcą rewolucyjnych pomysłów, które miały usprawnić przejazd przez samo Zakopane. Przewidując jakby rozrastającą się zabudowę i widząc trudne pod względem topograficznym położenie Zakopanego, wymyślił inżynier Schneigert kolejkę linową poprowadzoną z okolic dworca PKP nad brzegiem potoku Bystra do samych Kuźnic. Miała to być ekologiczna, zasilana elektrycznością maszyneria. Niestety, jak wiele innych pomysłów inżyniera, nigdy nie wyszedł on poza projektową deskę.
Trolejbus przez ulice mknie
Nie był to zresztą jedyny pomysł tego skromnego inżyniera-wizjonera. Jak napisał w swoich wspomnieniach Maciej Pinkwart, Zbigniew Schneigert forsował również ideę wprowadzenia w Zakopanem linii… trolejbusowych. O tym projekcie zupełnie na serio debatowały ówczesne władze. Przykład szedł z zaprzyjaźnionego ZSRR, gdzie na Ukrainie, na trasie Symferopol – Jałta działa najdłuższa na świecie, licząca prawie 90 kilometrów linia trolejbusów. Zakopane jednak ze względu na swój górzysty i mroźny charakter akurat na trolejbusową stolicę Polski niezbyt się nadawało. Gdybyśmy zamienili się położeniem z nadmorską Gdynią, gdzie trolejbusy działają bez zarzutu, być może połączenie tramwaju z autobusem zdałoby egzamin.
Gdy w latach 70. i 80. do Zakopanego zaczęło przyjeżdżać coraz więcej samochodów, pojawił się kolejny rewolucyjny i nigdy nie zrealizowany projekt – parkingów zaporowych. Zbudowane przed wjazdem do miasta, obowiązkowe dla turystów, wymagały jednak stworzenia sprawnej sieci miejskiej komunikacji w samym Zakopanem. To nie udało się do dziś, a najlepiej sprawdzić to, stając na którymkolwiek zakopiańskim przystanku w oczekiwaniu na busa, którego godzina przyjazdu znajduje się na rozkładzie jazdy często chyba tylko ze względu na formalne nakazy.
Co pewien czasu, jak grom z jasnego nieba, całą opinię publiczną rozgrzewają pomysły supernowoczesnych, superszybkich i supernierealnych kolei, łączących Kraków z Zakopanem. Najbardziej baśniowy był plan budowy metra poprowadzonego w tunelu spod Wawelu pod Tatry. Jazda tą machiną miała zajmować mniej, niż kwadrans. Według pojawiających się w 2005 roku informacji, szwajcarska firma Swissmetro Group była zainteresowana realizacją swoich pomysłów właśnie w Polsce. W tunelu wykopanym 50 metrów pod ziemią panować miała częściowa próżnia, a podziemny pociąg miał pędzić z maksymalną prędkością 500 km na godz. i zabierać każdorazowo około dwustu osób. Projekt ten był jednak tak mocno futurystyczny, że do tej pory nie zaczęła go realizować nawet Szwajcaria.
Wiercenie tuneli – o czym pisaliśmy niedawno – to ostatnio jeden z ulubionych tematów od Tatrami. Pierwszy raz pojawił się on w 2002 roku, gdy w Karczmie Nosalowy Dwór spotkali się ówcześni włodarze miasta, biznesmeni, politycy. Przedstawiono wówczas rewolucyjny projekt „Trzy Doliny”. Głównym jego propagatorem był słynny narciarz Andrzej Bachleda „Ałuś”. Centrum „Trzech Dolin” miało być zlokalizowane na Rówienkach Kondrackich w Tatrach. Projekt zakładał budowę nowych wyciągów, tras na Kasprowym Wierchu. Na Rówienki miała wywozić narciarzy i turystów naziemna kolej, tu też znajdowałby się początek tunelu o długości przeszło trzech kilometrów, którego drugi koniec wychodziłby po słowackiej stronie, w Dolinie Cichej.
Pomysł ten do tej pory przyprawia ekologów o zawrót głowy. O „Kolorowy zawrót głowy” postarał się dla nich redaktor Zielonacki, proponując w swoim programie telewizyjnym zabudowanie wyciągami i trasami narciarskimi północnych stoków Krokwi.
„Trzy Doliny” pozostały jak na razie wytworem czysto wirtualnym, a Polskim Kolejom Linowych po modernizacji kolejek na Gąsienicowej i Kasprowym powinno najbardziej zależeć na przebudowie archaicznej kolejki w Kotle Gąsienicowym.
MISTER piękny na papierze
Ostatnim i nie tak dawnym pomysłem, który spotkał się nawet ze wstępnym zainteresowaniem zakopiańskich radnych, był MISTER, czyli Miejski Indywidualny System Transportu Elektryczno-Rolkowego autorstwa inżyniera Olgierda Mikoszy. Polega on w skrócie na przemieszczaniu się po mieście w małych wagonikach, zawieszonych na szynie kilka metrów nad powierzchnią ziemi. Jak przekonywał Olgierd Mikosza, do budowy systemu nie jest potrzebna wielka, ciężka infrastruktura. Szyna byłaby podwieszona na słupach przypominających latarnie, a jazda w kilkuosobowych wagonikach odbywałaby się z prędkością 40 km na godz. Prawie jak w filmach science-fiction, wsiadając do wagonika, wybieralibyśmy, dokąd chcemy jechać, a wagonik zawoziłby nas tam i odstawiał na specjalną bocznicę.
Na pomysł ten Mikosza, który zwiedził wcześniej pół świata, wpadł, stojąc w korkach na ośmiopasmowej autostradzie w USA. Jego zdaniem jest to projekt wielokrotnie tańszy, niż chociażby budowa metra w Warszawie. Za te same pieniądze, zamiast 20 kilometrów, otrzymujemy sieć o długości 250 kilometrów. Pierwsza nitka, podobnie jak w prezentowanym pół wieku temu projekcie inżyniera Schneigerta, miała być poprowadzona wzdłuż potoku Bystra.
Inżynier Mikosza przestawił swoje pomysły radnym i na tym się skończyło. Zakopane tymczasem, ze swoimi zakorkowanymi, dziurawymi ulicami, wciąż nie ma praktycznie żadnego zorganizowanego miejskiego transportu na wysokim poziomie. W szczycie sezonu najlepszym i najszybszym środkiem transportu pozostają własne nogi. W tym roku doczekamy się za to pierwszej w historii naszego miasta ścieżki rowerowej spod skoczni do Oczka Wodnego. Na razie nie pozostaje nam więc nic innego, jak przebudzić się z futurystycznych snów o gondolach, tunelach i wsiąść na rower – przynajmniej wyjdzie nam to na zdrowie.
Paweł Pełka
Reklama
Dodaj komentarz
kris
2009-05-05 22:48:31
Zgadzam się z Yale. Coś mi się zdaje, że nasze miasto \"chyli się ku zachodowi\". Wszyscy przy władzy mają gdzieś interes społeczny. Tylko patrzą gdzie co w swoją stronę wyrwać... może jaką działeczkę z niebudowlanego na budowlane a może potem apartamenciki na sprzedaż itp. Ludzie zróbmy coś z tym dziadostwem...
tantra
2009-04-25 02:31:12
Juraj, tu musze cie znowu pouczyć ZA MIASTO nie idzie sie ZAMIAST ale wlasnioe po to;-))
on
2009-04-24 17:12:01
polecam radnym jeszcze kilka pod rozwagę;
zeppelin airships, hover scooters, railpod, etc.
kasa publiczna to studnia bez dna, można czerpać do woli.
zeppelin airships, hover scooters, railpod, etc.
kasa publiczna to studnia bez dna, można czerpać do woli.
bojcorz
2009-04-24 11:19:10
Jale ma rację.\" Wygarnia\" się tylko publiczną kasę na kolejne opracowania. Tak jest z tzw. centrum komunikacyjnym, zakopianką. \"Obala się poprzednią koncepcję i następne stado fałszywych proroków ogłasza pomysły na ratowanie Zakopanego.
Jurajczyk
2009-04-24 11:01:34
Za miasto Kawiarenko,za miasto znaczy się na wieś tak na Bachledzki Wierch dajmy na to przykład ;)
meander
2009-04-24 10:29:12
A w ogóle to cąłe zakopane to jedna wielka kobieta upadła...
yale
2009-04-24 07:40:08
Większość pomysłów zakopiańskich ma na celu wzbogacenie się pomysłodawcy i nic więcej. Zakopane już od jakiegoś czasu jest w fazie klęski cywilizacyjnej i są już podobno ludzie, którzy to zauważają. Niestety nazywa się ich \"ekologami\" czyli w powszechnym rozumieniu - oszołomami. Dopiero jak dzieci zaczynają chorować na choroby, które tutaj nigdy nie występowały to się zaczyna myślenie. To chyba trochę za późno. Może na początek przestańmy się nisko kłaniać tym co nam zgotowali ten los, a swoje pieniądze niech sobie wsadzą ...
wiosenka
2009-04-24 07:38:41
Te wszystkie projekty mozna by było przecież zrealizować. Są dotacje unijne z których zakopane wcale nie korzysta.
kawiarenka
2009-04-24 02:11:42
no, zawsze można isc na spacer ZAMIAST:-))
Jurajczyk
2009-04-23 23:29:15
Nie to że lubię ale czasem jestem zmuszony oglądać.Wybór niewielki albo Kiepscy albo Koziołek Matołek... ;) ;) ;)
lady de winter
2009-04-23 22:47:30
projekty sa nierealne?
lady de winter:-)
2009-04-23 21:17:12
Juraj, lubisz ferdka? mnie było trudno przywyknąć
lady de winter:-)
2009-04-23 21:15:46
luzak, przestaw sie na bio-gaz:-) albo na alkohol...tylko sobie wyobrazcie samochód jezdzacy na bimbrze...zal by było tankowac do zbiornika a i praktyczne bo na parkingu tylko chwilka i przez somke by mozna pociagać drinki:-))
fiki-miki
2009-04-23 19:11:27
Prawda jest taka, że gdzie indziej wszystko da się zrobic, a w zakopanem najlepsze pomysły idą do lamusa, a UM wraz z najaśniejszą radą światłych umysłów zamiast sie za to zabrać, jest łaskawy dla chorych pomysłów i deweloperów.
Jurajczyk
2009-04-23 19:05:25
Perpetum mobile to już przecież ktoś wymyślił no nie?Jak mu to było ten słynny polski wynalazca taki...Kopernik?...nie,nie Kopernik była kobietą,....Einstein?...też nie,a wiem ten Kiepski Ferdynand zdaje się. ;) ;) ;) A poważnie mówiąc to już niedługo zacznie coraz więcej pojawiać się pojazdów o napędzie wodorowym i hybrydowym.
luzak
2009-04-23 18:26:36
@heliosiki
Skad masz ta wartosc \"80% taniej niz rok temu\" ? koszty wytworzenia paneli nie spadaja w takim tempie, pozatym ilosc surowca jest rowniez ograniczona a ilosc energii potrzebna do wytworzenia jest rownie dosc wysoka. Jesli juz cena takiego panelu \"spadla\" to tylko ze wzgledu na doplaty od Panstwa (USA, Australia) o ile mi wiadomo w Polsce nie ma takich doplat ale moge sie mylic. Po drugie takie panele maja znikome zastosowanie w Polsce i Zakopanem z racji klimatu i krotkiego czasu dostepu do mocnego slonca (w skrocie piszac)
Z pojazdami na wode byloby tak samo jak z pojazdami na olej rzepakowy, farmerzy przestawili sie na produkcje rzepaku zabierajac zieme uprawna pod ten cel przez co spada ilosc produkowanej zywnosci ktora zarazem drozeje. Woda tez nie bierze sie z nikad, tez sa jej ograniczone zasoby zwlaszcza tej zdatnej do picia, powiesz oceany i odsalanie wody, ten proces rowniez potrzebuje ogromnej ilosci energii. A przyszlosc to nie elektryka tylko wynalezienie/znalezienie \"perpetum mobile\" odnawialnego, w miare ekologicznego ale efektywnego i taniego w pozyskaniu paliwa.
Skad masz ta wartosc \"80% taniej niz rok temu\" ? koszty wytworzenia paneli nie spadaja w takim tempie, pozatym ilosc surowca jest rowniez ograniczona a ilosc energii potrzebna do wytworzenia jest rownie dosc wysoka. Jesli juz cena takiego panelu \"spadla\" to tylko ze wzgledu na doplaty od Panstwa (USA, Australia) o ile mi wiadomo w Polsce nie ma takich doplat ale moge sie mylic. Po drugie takie panele maja znikome zastosowanie w Polsce i Zakopanem z racji klimatu i krotkiego czasu dostepu do mocnego slonca (w skrocie piszac)
Z pojazdami na wode byloby tak samo jak z pojazdami na olej rzepakowy, farmerzy przestawili sie na produkcje rzepaku zabierajac zieme uprawna pod ten cel przez co spada ilosc produkowanej zywnosci ktora zarazem drozeje. Woda tez nie bierze sie z nikad, tez sa jej ograniczone zasoby zwlaszcza tej zdatnej do picia, powiesz oceany i odsalanie wody, ten proces rowniez potrzebuje ogromnej ilosci energii. A przyszlosc to nie elektryka tylko wynalezienie/znalezienie \"perpetum mobile\" odnawialnego, w miare ekologicznego ale efektywnego i taniego w pozyskaniu paliwa.
lady de winter:-))
2009-04-23 18:10:14
do PP; No to sa projekty i szalone i niezrealizowane. gdzie tam od razu upadłe...absolutnie nie:-))
lady de winter:-))
2009-04-23 17:48:24
a ja wnet powróce:-))
heliosiki
2009-04-23 15:04:52
juz so panele sloneczne kture kosztujo 80 % taniej niz rok temu!! (w ameryce)
heliosiki
2009-04-23 15:02:46
luzak, no to moze wymyslis jakis pojazd na wode??? Elektryka ma przyszlosc (panele sloneczne, turbiny itp.)
luzak
2009-04-23 14:51:30
@ Mate-ja
Elektryczna kolejka nie jest wcale taka ekologiczna, bo skad niby sie bierze prad do napedzania? z elektrowni weglowych bo takie sa najpopularniejsze w Polsce a te produkuja znaczne ilosci CO2 a juz nie wspone o ilosci energii potrzebnej do wyprodukowania takiej kolejki. Wiec jedynie rozwiazala by problemy komunikacyjne.
Elektryczna kolejka nie jest wcale taka ekologiczna, bo skad niby sie bierze prad do napedzania? z elektrowni weglowych bo takie sa najpopularniejsze w Polsce a te produkuja znaczne ilosci CO2 a juz nie wspone o ilosci energii potrzebnej do wyprodukowania takiej kolejki. Wiec jedynie rozwiazala by problemy komunikacyjne.
Jurajczyk
2009-04-23 13:30:57
Już dawno padały różne pomysły na komunikację zbiorową,bardziej ekologiczną niż tylko rozbudowa zakopianki.Rozwiązania te,zarówno łączące w zamyśle Podhale z Krakowem (szybka kolej,łatwiejsze w wykonaniu),jak i rozwiązania komunikacyjne połączenia kolejowego wokół Tatr jak ma to miejsce na Słowacji są trudne do realizacji.Zawsze będą musiały zmagać się ze sporym oporem bo dla jakiejś grupy zawodowej czy społecznej będzie to niewygodne rozwiązanie,a poza tym zawsze będzie występował problem z wykupem gruntów pod takie zamierzenia.Szkoda bo samo poszerzenie zakopianki może i częściowo usprawni ruch,ale ze względu na ilość zanieczyszczeń również przyczyni się do degradacji środowiska jak i zwiększonej zachorowalności na nowotwory.Powinniśmy wzorować się na dobrych rozwiązaniach wykorzystanych w innych regionach czy Państwach.
lady de winter
2009-04-23 11:03:01
ten pomysł z wagonikami bardzoo future:-)) a nie lepiej pomyslec o komunikacji zbiorowej? tylko ze busiarze by płakali...
góral z nizin
2009-04-23 11:00:49
a kolejne upadłe projekty to:
1. władza nie interesujące się nieruchomościami,
2. politycy nie będący restauratorami.
Pozdrawiam :>
1. władza nie interesujące się nieruchomościami,
2. politycy nie będący restauratorami.
Pozdrawiam :>
niezawiedziony
2009-04-23 10:30:42
A nowa Zakopianka była w zasięgu ręki a teraz 700 mln \"poszło się paść\". Przykre jest to, że TP przeszkadzał a nie pomagał w tym żeby choć ten nie był futurystycznym projektem.
olek
2009-04-23 09:53:24
a coby robili busiarze ?
kompletna klapa
kompletna klapa
Mate-ja
2009-04-23 09:19:51
Elektriczka okalająca Tatry to chyba byłoby to co trzeba. Ileż problemów komunikacyjnych i ekologicznych zostałoby rozwiązanych. Mozna pomarzyć. Hej !
Jasiek
2009-04-23 08:39:09
\"..archaicznej kolejki w Kotle Gąsienicowym\" Chodzi chyba o Goryczkową ??
pani Walewska
2009-04-23 08:35:19
A dlaczego co jest upadłe to zaraz kobieta? A nie może być CHLOP UPADŁY?!!
yale
2009-04-23 08:23:04
Zakopane nie jest księgą projektów upadłych tylko jest KOBIETĄ UPADŁĄ ! Mam na myśli nie tylko władze, ale i mieszkańców. Najgorsi są sutenerzy.
ijskoud
2009-04-23 07:38:22
Zakopianka kojarzy mi się tylko jako droga śmierci-mój brat na niej zginął
Ogłoszenia
zobacz więcej
dodaj ogłoszenie
-
PRACA| PRACA
RESTAURACJA - U STUDNIARA - W MURZASICHLU POSZUKUJE OSOBY NA STANOWISKO KELNER/KELNERKA. Tel. kom.: 691 537 923,733 400 840 -
PRACA| PRACA
ZATRUDNIĘ POKOJÓWKĘ DO PENSJONATU, 608088017 -
Zorganizuj niezapomnianą imprezę okolicznościową w Premium Nosal Resort - KOMUNIĘ, WESELE, URODZINY. Nowy obiekt i bardzo promocyjne ceny. Zadzwoń i zapytaj o szczegóły.
Tel.: 698604189
E-mail: rezerwacja@nosalresort.pl -
PRACA| PRACA
Spółka POLSKIE TATRY S.A. zatrudni w AQUA PARKU ZAKOPANE osoby na stanowiska: KELNERKA, POMOC KUCHENNA ORAZ OSOBY DO OBSŁUGI PUNKTU GASTRONOMICZNEGO NA BASENIE ZEWNĘTRZNYM. Mile widziane doświadczenie w zawodzie. Zainteresowanych prosimy o kontakt telefoniczny na nr 18 20 637 30 w.16 lub 606 916 306 i wysłanie CV na adres: helena.dylag@polskietatry.pl -
PRACA| PRACA
ZATRUDNIĘ DO MAŁEJ GASTRONOMII NA GUBAŁÓWCE. Codziennie.
Tel.: 501 513 735. -
SPRZEDAŻ| SPRZEDAŻ
Sprzedam PŁAZY I DESKI na budowę bacówki, sezonowane 10 lat. Miejsce składowania - Szlembark.
Tel.: 697057417
E-mail: derfruhling@o2,pl -
NIERUCHOMOŚCI| NIERUCHOMOŚCI
SZCZAWNICA - do wynajęcia LOKAL FRONTOWY 20 m2, handlowo-usługowy, witryna 180x130 cm, wszystkie media. 606 804 633. -
PRACA| PRACA
?Firma komputerowa zatrudni INFORMATYKA. 504 230 902, e-mail: praca@nowytarg.webd.pl -
USŁUGI| USŁUGI
Wykonam STUDNIE GŁĘBINOWE i POMPY CIEPŁA kompleksowo lub wiercenie. 510 018 800. -
NOWO OTWARTY GÓRALSKI SZAŁAS "KURNIAWA" - PRZYGOTOWUJEMY IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE do 70 osób, EVENTY - MOŻLIWOŚĆ WYNAJĘCIA SAMEGO LOKALU - ZAKOPANE, CHŁABÓWKA 50A.
WWW: www.willasport.pl/szalas/ -
PRACA| PRACA
Zatrudnię SPRZEDAWCĘ do sklepu z odzieżą w Nowym Targu.
E-mail: praca@fryda.com.pl
WWW: www.fryda.com.pl -
PRACA| PRACA
HOTEL *** LOGOS w Zakopanem, w związku z dynamicznym rozwojem, poszukuje pracowników: - kucharzy z doświadczeniem; - pomocy kuchennych; - kelnerów z doświadczeniem; - pokojowych z doświadczeniem. Prosimy przesyłać CV na adres: hotel@logos-zakopane.pl -
PRACA| PRACA
Młodą, dyspozycyjną osobę do naszych nowych sklepów Poronin, Bukowina na stanowisko SPRZEDAWCA (2600ZŁ). 691166005
Tel.: 691166005
E-mail: bafia@interia.pl -
NIERUCHOMOŚCI| NIERUCHOMOŚCI
Szczawnica - ATRAKCYJNY LOKAL HANDLOWY 70 m2 z WYPOSAŻENIEM NA CIUCHOLAND lub inną działalność. TANIO! 606 804 633. -
PRACA| PRACA
Zatrudnię sprzedawcę z doświadczeniem do sklepu przy Krupówkach. Dobrze płatne. Pełen etat.
Tel.: +48600963417 -
PRACA| PRACA
PRACA PRZY KLEJENIU WEŁNY LAMELKOWEJ - FASADY. 669 473 770. -
PRACA| PRACA
Praca na budowie, Zakopane i okolice.
Tel.: 500 160 574 -
PRACA| PRACA
Brygady na tynki maszynowe praca za granicą
Tel.: 601467065
E-mail: zdzislawpaluch@poczta.onet.pl -
USŁUGI| USŁUGI
"JAROPOL" Usługi glazurnicze i remonty. Łopatniuk Jarosław. Tel. 791071322, www.jaropol.eu -
PRACA| PRACA
ZATRUDNIĘ NA UMOWĘ OPIEKUNKĘ DO DZIECKA, praca w Zakopanem, wynagrodzenie 1500. Tel. 661394101 -
PRACA| PRACA
BIURO RACHUNKOWE PRZYJMIE NA STAŻ tel. 691888444 -
USŁUGI| USŁUGI
Podłogi 3D, posadzki epoksydowe dekoracyjne, kamienne dywany
Tel.: 515131917
E-mail: pierog.marcin.firma@gmail.com
WWW: www.profitechonline.pl -
PRACA| PRACA
KIEROWCĘ TIRA. 697 699 752. -
MOTORYZACJA| MOTORYZACJA
WYPOŻYCZALNIA SAMOCHODÓW - WWW.AUTOLIDER.EU oferuje: wynajem długoterminowy, średnioterminowy i krótkoterminowy. W ofercie samochody osobowe, vany i busy 9-osobowe. Już od 350 zł tygodniowo! 888 484 612. -
GÓRALSKI DOMEK - Zapraszamy do Cichego - spokojnej miejscowości, kilkanaście kilometrów od Zakopanego, gdzie czeka gotowy na Wasz przyjazd góralski domek "z duszą". Do dyspozycji: obszerny salon z tv, w pełni wyposażona kuchnia, 3 sypialnie (jedna 4-osobowa i dwie 2-osobowe, z możliwością dostawki) oraz 2 łazienki. Na miejscu parking.
Tel.: 507 171188.
WWW: www.goralskidomek.podhale.pl
2016-05-19 18:46
Pomóż złapać złodzieja
2016-05-19 18:34
Mosorny Groń będzie czynny w wakacje
2016-05-19 17:09
Wypadek w Grywałdzie
2016-05-19 17:04
Złodziejski wypad po sklepach
2016-05-19 16:28
Poprawianie drogowej fuszerki
2016-05-19 15:26
Poszukiwany turysta z Pruszkowa odnalazł się
2016-05-19 15:19
Woda nadal nie nadaje się do picia
2016-05-19 15:14
Studenci opanowali Nowy Targ (galeria zdjęć)
2016-05-19 14:09
Rusza budowa Lidla
2016-05-19 14:08
Nakręcili teledysk przed Euro 2016. Zaczęli w Zakopanem skończyli w Ustce
2016-05-19 09:59
Sukces nowotarżanek z PCK w międzynarodowym konkursie plastycznym
2016-05-19 09:33
Mandat dla fiakra
2016-05-19 07:01
Zaginęli oraz za młodzi na śmierć
2016-05-18 21:40
Nowe informacje o zaginionym. Robił zakupy w Zakopanem?
2016-05-18 21:04
Złote gęśle powędrowały do Tylmanowej
2016-05-18 19:40
Fantasy przy kawie
2016-05-18 18:00
Górale promują bursztyn w Chinach
2016-05-18 16:36
Hotel Kasprowy w kultowej grze Monopoly
2016-05-18 16:00
LO 045. Dreamliner trafił na burzę podczas lądowania w Toronto.
2016-05-18 15:56
Poeci Podhala w Czarnym Dunajcu
2016-05-18 15:03
W niedzielę - X Podhalański Festiwal Orkiestr Dętych
2016-05-18 14:24
Międzynarodowy Dzień Pielęgniarki i Położnej w nowotarskim szpitalu (galeria zdjęć)
2016-05-18 14:02
Bargiel - Człowiek Roku National Geographic
2016-05-18 12:49
Będzie konkurs na prezesa
2016-05-18 12:06
Czas na podsumowanie
2016-05-18 11:01
Dwa dni temu wyruszył na wycieczkę. Ślad po nim zaginął
2016-05-18 10:08
Wielka ciężarówka zsunęła się z urwiska
2016-05-18 10:07
Dwa lata od śmierci ks. prałata Tadeusza Juchasa
2016-05-18 10:03
Radni chcą odwołać przewodniczącą
2016-05-18 09:36
W górach spadło prawie 15 cm śniegu
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
2016-05-18 21:40
1.
Nowe informacje o zaginionym. Robił zakupy w Zakopanem?
2016-05-19 14:09
2.
Rusza budowa Lidla
2016-05-19 09:33
3.
Mandat dla fiakra
2016-05-19 07:01
4.
Zaginęli oraz za młodzi na śmierć
2016-05-19 15:26
5.
Poszukiwany turysta z Pruszkowa odnalazł się
2016-05-19 15:14
6.
Studenci opanowali Nowy Targ (galeria zdjęć)
2016-05-19 14:08
7.
Nakręcili teledysk przed Euro 2016. Zaczęli w Zakopanem skończyli w Ustce
2016-05-19 17:09
8.
Wypadek w Grywałdzie
2016-05-19 15:19
9.
Woda nadal nie nadaje się do picia
2016-05-18 21:04
10.
Złote gęśle powędrowały do Tylmanowej
2016-05-14 13:49
1.
Zderzenia busa z osobówką
2016-05-18 10:08
2.
Wielka ciężarówka zsunęła się z urwiska
2016-05-13 10:48
3.
15-latek ranny w wypadku zmarł w szpitalu
2016-05-13 09:51
4.
Policjanci uratowali dziecko
2016-05-16 12:01
5.
Ze słowackich Tatr nie można wrócić do Zakopanego
2016-05-13 14:28
6.
Wypadek na zakopiance. Duże korki
2016-05-13 19:14
7.
Wjechał w dom
2016-05-17 19:41
8.
Szczerbaty rozbójnik. Mamy portret pamięciowy
2016-05-13 19:10
9.
Park kulturowy na Krupówkach wciąż budzi kontrowersje
2016-05-16 18:15
10.
Przyjeżdżasz do Zakopanego i widzisz betonowy koszmarek
2016-04-25 19:51
1.
Pożar zakładów mięsnych. Przynajmniej setki tysięcy złotych strat (wideo)
2016-05-07 14:48
2.
Dachowanie w Białym Dunajcu. Corvetta do kasacji
2016-05-03 16:24
3.
Poważny wypadek przy wyjeździe z Nowego Targu. Kilka osób poszkodowanych. Szosa odblokowana (wideo)
2016-05-11 19:57
4.
"Najtwardszy góral" znowu w rękach policji
2016-05-10 13:25
5.
Zaginiona czternastolatka
2016-04-20 15:28
6.
Piąty i śmiertelny wypadek szybowca. Maszyny brały udział w Mistrzostwach Świata
2016-05-01 17:26
7.
Parkingi przed Morskim Okiem zapełnione. Kolejka po bilety ma 300 metrów
2016-05-10 21:22
8.
Skuterem pod ciągnik. Dwóch ciężko rannych chłopców
2016-05-11 09:00
9.
Monika się znalazła
2016-04-20 11:24
10.
Motocyklista na "Patelniach" wjeżdża tuż pod koła autobusu (wideo)
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
2016-05-19 09:33
1.
Mandat dla fiakra
2016-05-19 14:09
2.
Rusza budowa Lidla
2016-05-19 15:19
3.
Woda nadal nie nadaje się do picia
2016-05-19 15:26
4.
Poszukiwany turysta z Pruszkowa odnalazł się
2016-05-19 07:01
5.
Zaginęli oraz za młodzi na śmierć
2016-05-19 15:14
6.
Studenci opanowali Nowy Targ (galeria zdjęć)
2016-05-19 17:09
7.
Wypadek w Grywałdzie
2016-05-19 16:28
8.
Poprawianie drogowej fuszerki
2016-05-14 15:00
1.
Zupełnie nowa strona internetowa Tygodnika Podhalańskiego
2016-05-17 18:50
2.
Majowa śnieżyca (wideo)
2016-05-16 18:15
3.
Przyjeżdżasz do Zakopanego i widzisz betonowy koszmarek
2016-05-19 09:33
4.
Mandat dla fiakra
2016-05-16 09:01
5.
Na Rynku byłam bodyguardem
2016-05-19 14:09
6.
Rusza budowa Lidla
2016-05-15 08:19
7.
Bocian to ma klawe życie
2016-05-18 18:00
8.
Górale promują bursztyn w Chinach
2016-05-15 09:45
9.
Kolizja w kolorze blue
2016-05-16 12:01
10.
Ze słowackich Tatr nie można wrócić do Zakopanego
2016-04-27 00:39
1.
Oświadczenie po emisji programu Superwizjer TVN
2016-05-06 15:09
2.
Dzieciobójstwo to znane zachowanie u niedźwiedzi brunatnych. TPN przedstawia szczegóły sprawy niedźwiedzia Kaspera
2016-04-24 08:02
3.
Ksiądz Międlar musi zamknąć usta
2016-05-14 15:00
4.
Zupełnie nowa strona internetowa Tygodnika Podhalańskiego
2016-05-02 16:05
5.
Zatłoczone Krupówki, a na nich turyści z całego świata
2016-05-03 13:23
6.
Nie podgrzewajmy atmosfery (wideo)
2016-05-06 09:38
7.
Nie żyje niedźwiadek z Kasprowego Wierchu
2016-04-24 22:25
8.
Najpierw zapaliła się stodoła, później dom (wideo)
2016-05-01 17:26
9.
Parkingi przed Morskim Okiem zapełnione. Kolejka po bilety ma 300 metrów
2016-04-27 15:21
10.
Uzdrowisko w planach
OSTATNIE KOMENTARZE
2016-05-19 18:56
1.
A ja bym mu jeszcze dołożyła ...
2016-05-19 18:41
2.
przewodniczącą będzie Janina - na Bank !!!
2016-05-19 18:37
3.
Prezes Mąka ma rację ,niedawno pokazywali pojazd którym można przewozić więcej niż dwa konie . Wywozili konie arabskie za stadniny w Janowie do Anglii ,tam na pewno zmieści się więcej koni i syn furmana też się zmieści. Nie rozumie o co cały cały ten szum ,do Anglii mogą wieźć ,a do Bukowiny nie ?
2016-05-19 18:29
4.
W czym problem, szef go wezwał. W kraju nad Wisłą brakuje jeszcze zakonu Krzyżaków na garnuszku państwowym.
2016-05-19 17:51
5.
Psy jedzą trawę na zmianę pogody.
2016-05-19 17:36
6.
Psy czasem gryzą trawę nie widziałaś ?
2016-05-19 17:25
7.
Czas się obudzić z zimowego snu.
2016-05-19 17:24
8.
Uorcyk, dlaczego od razu przypisujesz mi zagubienie tego, czego Ty już zapewne nie posiadasz.
Szkoda z Tobą gadać.
2016-05-19 17:20
9.
Ewa nie pij procentowej wody
2016-05-19 17:00
10.
Mam nadzieje ze ktos za to beknie a nie ponownie z naszych podatkow bedzie to robione
2016-05-17 19:42
1.
Karolinka zdrowie. Kucyki?
2016-05-16 23:19
2.
Beata Szydło - pełniąca funkcję w rządzie Jarosława Kaczyńskiego - odpowie przed Trybunałem Stanu za zaniechanie publikacji orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
2016-05-15 17:50
3.
Ale prysznic
2016-05-15 11:26
4.
Tarnowski się nie nauczy, że kwiaty przy wręczaniu trzyma się do góry a nie na dól?
2016-05-14 08:45
5.
e krucy
ale łogiyń!
2016-05-13 08:23
6.
mieć taką babę to przesrane
wpierdziel spuści na dzień dobry
2016-05-09 18:56
7.
Ale rosną brzuchy naszej kadrze oficerskiej ,jak temu pułkownikowi. Może nowy minister coś na to poradzi.
2016-04-30 20:59
8.
@facian.Przecież ta galeria na Krupówkach jest Stocha,górala z krwi i kości.Chyba,że masz na myśli galerie w Tarnowie i Bielsku Białej.Zastanawiam się czego ty tak zazdrościsz temu Sonikowi,że tak go katolicką miłością kochasz.
2016-04-28 20:33
9.
A kaleta siedzial i caly czas bawil sie komórką ....jakie to żałosne ....a jeszcze chwile temu wszystkim wszystko wypominal !!!
2016-04-28 15:04
10.
Tygodnik podhalański przeinaczył moją wypowiedź. Nie mam żalu ani pretensji do strażaków tylko pretensje do systemu 112
Strażakom Serdecznie Dziękuję.
Już dzwoniłem do tygodnika.
Za tydzień będzie sprostowanie
Reklama
Reklama
- W ubiegłym tygodniu na trasie do Morskiego Oka znaleziono czarnego Samsunga. Jest na kartę w Plusie MIX.
- Mijają czasy dostosowywania miast dla samochodów. Teraz w centrum zainteresowania znowu pojawia się pieszy.
- Moje pokolenie doskonale pamięta śmierć Grzegorza Przemyka, warszawskiego maturzysty, który zmarł na skutek pobicia przez milicjantów w czasie stanu wojennego w maju 1983 roku. Wówczas ta zbrodnia wstrząsnęła opinią publiczną w kraju i za granicą. Prawdziwi sprawcy nie zostali ukarani, a ofiary zostały skazane na zapomnienie. W imieniu organizatorów: Wydawnictwa Czarne, Muzeum Tatrzańskiego oraz Fundacji „Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości” zapraszam na kolejne spotkanie z cyklu „Czarne na białym”. W środę 4 maja naszym gościem będzie Cezary Łazarewicz, autor wydanej w lutym znakomitej książki „Żeby nie było śladów. Sprawa Grzegorza Przemyka”.
- W dniu 26 kwietnia 2016r. telewizja TVN wyemitowała program Superwizjer dotyczący transportu konnego do Morskiego Oka.
- Gorąco zachęcam Państwa do przekazania 1% ze swoich podatków na rzecz Tatrzańskiego Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami. Z tych środków już od 10 lat zapewniamy opiekę weterynaryjną i dokarmianie wielu zwierzętom w potrzebie.
- Uruchomienie pierwszej linii komunikacji miejskiej w Zakopanem powinno być początkiem budowy systemu transportu publicznego, obejmującego całe Podhale
- Stoję w kolejce. Pani przede mną wpuszcza mnie przed siebie, chociaż ona ma niewiele zakupów, a ja całkiem sporo. Starszy pan, którego przepuściłam wsiadając do autobusu (chwilę mi to zajmuje, więc nie chciałam, żeby stał i czekał) bardzo mnie przeprasza, bo mnie nie zauważył. Zagapiłam się i prawie wjechałam w panią, która wychodziła z bramy. Moja wina, ale to pani mnie przeprasza. To wszystko miłe gesty, oczywiście, ale czy ci ludzie tak samo zachowaliby się, gdyby nie było wózka inwalidzkiego?
- W imieniu organizatorów – Wydawnictwa Czarne, Muzeum Tatrzańskiego oraz Fundacji „Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości” – zapraszam Państwa serdecznie na kolejne spotkanie z popularnego już w Zakopanem cyklu „Czarne na białym”. Tym razem naszym gościem będzie Paweł Smoleński, autor wydanej przed dwoma miesiącami książki „Zielone migdały, czyli po co światu Kurdowie”. Spotkanie odbędzie się dnia 6 kwietnia 2016 roku, we środę, o godzinie 18:00, w Galerii Władysława Hasiora przy ulicy Jagiellońskiej 18b w Zakopanem.
- Współpraca Zakopanego organizującego Festiwal Folkloru Ziem Górskich z cyrkami a dokładniej wypożyczanie namiotów cyrkowych na imprezę promującą kulturę ma swoją cenę. Jest nią chociażby przyzwolenie na niehumanitarną tresurę cyrkowych słoni. A przecież wzorem innych miast moglibyśmy gościć cyrki bez zwierząt a namiot albo zakupić albo wypożyczyć niekoniecznie od cyrku.
- Pomoc bezpośrednia ma na Podhalu długą tradycję jednak w tym roku przyjęła nieznaną do tej pory formę podobną do pospolitego ruszenia.
- Skoro, jak ktoś napisał, brakuje zwyczajowych życzeń od Jurajczyka- jednego z internautów który w tajemniczych okolicznościach zniknął z forum, to pozwolę sobie na kontynuowanie tradycji składania życzeń na forum TP :P
- W ramach cyklu „Czarne na białym” w piątek 18 marca odwiedzi Zakopane Aleksander Kaczorowski, autor wydanej ostatnio przez Wydawnictwo Czarne książki zatytułowanej „Hrabal. Słodka apokalipsa”. Spotkanie promujące tę książkę odbędzie się 18 marca 2016 roku, w piątek, o godzinie 18:00 w Willi Koliba, oddziale Muzeum Tatrzańskiego, przy ulicy Kościeliskiej 18 w Zakopanem. Zapraszam do Koliby na opowieść o Bohumile Hrabalu.
Lekcje muzealne w Atmie
Zakopane: UTW - maj
Orawskie Dni Gitary Klasycznej
N. Targ: Jubileuszowe Juwenalia
Zakopane: Festiwal Twórczości Chrześcijańskiej
Kino, którego szukasz: Opiekun
Konkurs recytatorski im. Antoniny Zachary-Wnękowej
Spotkanie: Pamięć nadzieją przyszłości
I Międzynarodowy Turniej Chochołowskie Termy Cup
N. Targ: Fotografie Krzysztofa Mierzejewskiego
Limanowa: Spotlight, kino konesera
Spotkanie w Bursie Gimnazjalnej
Zakopane dla Szymona
Miss Polski Podhala 2016
Super Enduro
Siła marzeń - Korona Ziemi
Wernisaż w Okszy
Krakowiacy u Górali
Koncert u Winiarskich
Appendix: Blue Silence
Parafialny Piknik Rodzinny
Perły Małopolski, sezon IV
Nowotarskie kołowanie
Festiwal Orkiestr Dętych
Spektakl: Wysocki
Teatr Clowna Feliksa
N. Targ: wykład Jacka Waksmundzkiego
Open Coffe Made in Zakopane
Jabłonka: Warsztaty nordic walking
Koncert życzeń dla mam
Polecamy