Reklama

2014-08-13 17:59:03

Reklama

W obronie fiakrów, po stronie tradycji

Górale nie zgadzają się z krzywdzącymi fiakrów opiniami turystów i ekologów. Konie i fiakrzy wpisani są w krajobraz Tatr i kulturę pasterską Podhala.

Po śmierci konia Jukona w Morskim Oku władze Związku Podhalan twierdzą, że prowadzona jest akcja dyskredytacji tradycyjnego góralskiego zawodu. Andrzej Skupień, prezes ZP wyraża zaniepokojenie tą kampanią. 

Jednocześnie ZP zdecydowanie opowiada się za utrzymaniem transportu konnego na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego na drodze do Morskiego Oka i w dolinach tatrzańskich. 

Więcej w papierowym wydaniu Tygodnika Podhalańskiego. 

rav

Kup e-wydanie Tygodnika Podhalańskiego.

Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
uorcyk 2014-08-26 19:33:30
@Cygan_2- To chyba powiedzial prezes Chowaniec, prezes wozakow z MO ; Skupien jest inzynierem i takiej glupoty by nie walnął, ze kon moze ciagnac tyle ile wazy ( ale wylacznie po plaskim)
mio 2014-08-26 18:54:43
....."nawet jak wprowadzą ograniczenia na ilość osób na wozy (co już niby miało miejsce) to i tak nikt tego nie dopilnuje bo kto????trzeba będzie zatrudnić dodatkowy etat i zapłacic komuś lub wyrywkowo sprawdzać wozy co wiąże się z kontrolą raz na ruski rok....".... wiesz co "pukac", skoro policja karze za łamanie przepisów drogowych przez kierowców na podstawie nagrań zrobionych przez osoby prywatne to dlaczego nie można tego samego przenieść na MOko? Dziennie jest tam co najmniej kilkaset osób z kamerami.............
Cygan_2 2014-08-20 10:12:16
Po śmierci konia Jukona w Morskim Oku władze Związku Podhalan twierdzą, że prowadzona jest akcja dyskredytacji tradycyjnego góralskiego zawodu. Andrzej Skupień, prezes ZP wyraża zaniepokojenie tą kampanią.

We wczorajszych Wiadomościach (19.08.2014 r.) Pan Prezes powiedział, że koń ciągnie tyle ile waży, i że to jest w porządku. Zatem, mam propozycje dla Pana Prezesa. Niech się zaprzęgnie do wózka o ciężarze równym jego wagi (tak na oko Pan prazes warzy ok. 85 kg) i niech sam pociągnie tem wózek z Palenicy Białczańskiej do parkingu na Włosienicy - 8 km, często ostro pod górkę. Pozycje w ktorej Pan Prezes będzie ciągnął wózek pozostawiam do jego dyspozycji; może być na dwóch nogach lub na czworaka. Może wziąc do pomocy swojego zastępcę ale wtedy ciężar należy proporcjonalnie zwiększyć.
Panie Prezesie, jeśli wg Pana wszystko jest w porządku, to proszę mi powiedzieć dlaczego konie nie padają podczas obwózki turystów na terenie Zakopanego, w Dol. Kościeliskiej i w Dol. Chochołowskiej. Pytanie oczywiście retoryczne. Bo w tych miejscach poziom wzniesienie w stosunku drogi do Morskiego Oka jest niewspółmiernie łagodniejszy. Aby wilk był syty (tzn. górale mogli kultywować tradycje i fiakrzyć) i owca cała (a konie nie padały) należy zmniejszyć przynajmniej o 1/3 ilość zabieranych turystów na wasiąg. Niestety dutków będzie trochę mniej :)

Z poważaniem Panie Prezesie

P.S. Proszę o zwrotne przekazanie swoich wrażeń z dobrowolnego wsprzęgnięcia się w wózek równy Pana ciążarowi i przetransportowania go z Palenicy Białczańskiej do parkingu na Włosienicy. Życzę dużo zdrowia.
Przemek l. 2014-08-16 19:57:23
Brawo kęskowa , nic dodać nic ująć taka jest prawda
mojo 2014-08-15 23:56:40
Fundacja Międzynarodowy Ruch Na Rzecz Zwierząt Viva! - cytat ze strony fb fundacji:
Co się stanie z 300 końmi po likwidacji transportu konnego na drodze do Morskiego Oka?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie warto zdać sobie sprawę z obecnej sytuacji, w której konie pracujące na tej trasie są regularnie oddawane do rzeźni. To oznacza, że przy średnio 50 koniach (dane z PZHK opracowane przez TTOnZ) trafiających rocznie do ubojni (bądź padających na trasie z przemęczenia) wszystkie konie, które pracują obecnie - około 300 - w ciągu 6 lat trafią do ubojni.

Co więc stanie się jeśli będziemy kontynuować transport konny na Morskie Oko przez powiedzmy następne 50 lat? To oznacza, że do rzeźni trafi (bądź padnie na trasie) 2.500 koni (50 lat x 50 koni), które uprzednio zostaną poddane morderczej - wg naszych ekspertyz (np dr inż. W. Pewcy) - znacznie ponad ich siły pracy.

Z powyższych wyliczeń może wynikać oczywisty wniosek, że stoimy w sytuacji wybrania tzw “mniejszego zła” - albo “poświęcamy” TERAZ 300 koni albo kontynuujemy ich eksploatowanie ponad miarę w nieskończoność co spowoduje POTEM oddanie do ubojni 2,5 tys zwierząt w ciągu tylko 50 najbliższych lat. Te liczby mówią same za siebie.

Ale powyższa sytuacja jest bardziej skomplikowana. Szacujemy na podstawie deklaracji samych fiakrów, że około połowa zwierząt pracujących na MOKu, jest wykorzystywana również w innych pracach, co oznacza, że zaprzestanie używania ich na MOKu nie spowoduje oddania do ubojni.

Ponadto likwidacja transportu nie nastąpi z dnia na dzień. Po ustaleniu daty fiakrzy nie będą kupowali nowych zwierząt w miejsce tych, które już nie dają rady pracować na tej trasie (przeciętnie koń wytrzymuje 2-3 sezony).

Deklarujemy w imieniu organizacji zajmujących się ochroną zwierząt chęć przejęcia części koni, które będą wycofywane. Ich ilość zależy w dużym stopniu od wsparcia, które otrzymamy od naszych darczyńców. Przy definitywnej likwidacji transportu takie wykupienie koni będzie miało głębszy sens niż mające obecnie miejsce - sporadyczne ale regularne wykupowanie koni po zawyżonych cenach tylko po to żeby w ich miejsce fiakier kupił inne zwierzę, które będzie zmuszał do pracy ponad jego siły.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności nie można wykluczyć ryzyka, że nie wszystkie zwierzęta pracujące obecnie uda się uratować ale w dłuższej perspektywie likwidacja transportu konnego odbędzie się z ogromną korzyścią dla koni, oszczędzając w przyszłości cierpienia i śmierci w ubojni tysiącom koni. Dlatego uważamy dążenie do likwidacji transportu konnego za najlepsze wyjście z punktu widzenia redukcji cierpienia koni.
pukac 2014-08-15 14:10:12
nawet jak wprowadzą ograniczenia na ilość osób na wozy (co już niby miało miejsce) to i tak nikt tego nie dopilnuje bo kto????trzeba będzie zatrudnić dodatkowy etat i zapłacic komuś lub wyrywkowo sprawdzać wozy co wiąże się z kontrolą raz na ruski rok....dajcie spokój tym biednym zwierzętom i puknij ie się wszyscy po kolei w głowę bo chcecie dużo a nic kokkretnego
mio 2014-08-15 00:23:52
padało, padało, ale do południa :). potem upał jak ..od kilku tygodni :)
najważniejsze.. że za kilka dni .. pójdę PIESZO ceprostradą na MOko, jak zwykle, od 15 lat (ze trzy ray do roku).
wodnik33 2014-08-14 21:12:50
Fiakry do Morskiego Oka - tak ale nie wozy. To za sprawą ob.Byrcyna doszlo do wpuszczenia koni na tak daleką i trudna trasę.
A przecież wystarczyłaby dorożka dla rodziców z dziećmi lub dla ludzi niepełnosprawnych.. Melexy - oby się sprawdziły.
Pozdrawiam Redakcję i piszących.
p.s. a na północy trochę popadało,
mio 2014-08-14 18:06:45
a wiesz co, "hasło bydło", są i tacy co i za świniami się wstawiaja, i za głupimi królikami też, bo mądrzy ludzie dla swojej przyjemności wiele potrafią.
stad sie biora np piękne angorkowe sweterki? zadajcie sobie trudu i poszukajcie na googlach pod hasłem: Animal cruelty images - Angora rabbits being plucked
Bolało? no przecież króliczek przezył, króliczkowi nic sie nie stało, króliczek za nastęone 5 miesiecy przejdzie to samo.. Chcecie byc na miejscu kroliczka?

A konia.. konia tez mozna ujeżdzić i zajeżdzić.
hasło bydło odzew świnia 2014-08-14 15:53:38
co to ? nie ma chętnych na front obrony świnek ? Widziałem jak je szpetnie wykańczają, a bydełko koszernie ubijane, to dopiero pole to PO-pisu... Nie ma chętnych ? Akcja 17 września 2014
mio 2014-08-14 15:41:09
Do 15 osob nie potrzebna jest im zadna zgoda. I 15 w zupelnosci wystarczy, zeby pozostale setki maszerujacych na MO to zobaczylo i zastanowilo sie nad tematem.
mio 2014-08-14 15:00:55
Hawranski, jezeli grupa bedzie miala do 15 osób to nie muszą się zgłaszać ani rejestrować. I wcale nie musi być ich wiecej, nie ilosc się liczy... Wazne, że zobacza ich setki maszerujacych na MO, i może tez inne niz TP media.
hawrański 2014-08-14 14:18:25
Mam pytanie. Otóż zapowiedziano protest obrońców koni do Morskiego Oka . Czy organizatorzy tego protestu zgłosili ten fakt do odpowiednich instytucji i czy otrzymali na to zgodę?
kęskowa 2014-08-14 13:49:07
Tępaki ze Związku Podhalan to was powinno się zaprzęgnąć do bryczek, albo uwiązać przy budzie na krótkim łańcuchu.Większość z Was nawet nie ogarnęła podstawówki!! Jedyne co wam chyba wychodzi to gwizdanie, dojenie kasy za śmierdzące sery i wszechobecne samowole budowlane na zasadzie "moje, to won, a jak wybuduje se telezego na cyims, to trudno... najwyzej se zasiedzę!". To jest prawdziwy członek Związku Podhalan!
mio 2014-08-14 13:20:08
No tak, konie sa tez i po to, żeby pomagac człowiekowi w pracy. I moga to robić na MOku czy gdziekolwiek indziej, ale tak jak piszą inni, nie muszą zacinane batem galopować w temperaturze 30 stopni z pełnymi wozami, czy to w górę czy w dół! A zima jak nie ma sniegu zasuwają saniami z płozami po asfalcie. I dlaczego nie korzystać z wiedzy, np z wynikow badan wysilkowych koni, skoro to moze pomoc sprawie - beda chodzily tylko konie zdrowe, beda szly w tempie ktore ich nie wykancza. Że ludzie kiedys lekarzy nie znali to nie znaczy ze teraz w klinikach sie nie leczą.
A sprawa obrony koni na MOku jest wazna jak kazda inna. Jak nie poszanujesz szczeniaka i utopisz w bajorku bo się nie sprzedał pod Gubałówka, jak zameczysz konia, to jaki stosumnek bedziesz miec do ludzi??
Sa wojny, gina ludzie, i w tym temacie tez tocza się spory, i kazdy moze wypowiedziec sie w kulturalny sposob na kazdy temat, na tym tez wlasnie polega demokracja. Jak ktos chce podnieść głos w obronie emerytów - niech podnosi., katolików - bardzo proszę, ale niech te osoby nie mówia, że tylko ich sprawy sa wane.
A ze sprawa koni "za mała" w odniesieniu np do wojen? Może i wielka nie jest, ale czy to znaczy że jak ukradniesz ołówek to nie jest ok, dopiero jak ukradniesz samochód to jestes złodziejem?
FanclubBeaty 2014-08-14 13:12:32
Kto Cię nieszczęsna pomawia? Ja?
Gdzie ja napisałam że o Ciebie kotku chodzi?
czyżby na złodzieju czapka gore?
uorcyk 2014-08-14 12:59:52
@Klara : FCB pomawia mnie o branie pieniedzy od lobby meleksów? to uzywajac stylistyki FCB aktualnie rzadzi w Moku lobby hodowców koni i producentow koniny??
skopiuje i za to pomowienie tez sie w kocu zabiorę :)
ten co wie 2014-08-14 12:13:46
Wiadomo, bo gdzie indziej w Polsce legalnie zarobią pół miliona złotych rocznie. No może mniej bo pewnie się podziałkować muszą więc dlatego tyle osób zainteresowanych utrzymywaniem takiego debilnego stanu w XXI wieku.
I tradycyjnie to po górach się chodzi a nie jeździ. Jak chcą utrzymać zawód to niech wożą turystów z Zakopanego do Palenicy. Jak to taka super tradycja to przecież każdy turysta wybierze jazdę wozem a nie busem prawda ? :D Oczywiście że bzdura. Ludzie teraz jeżdżą bo nie mają innego wyboru
A. 2014-08-14 11:18:11
Jakby szanowali konie i szli stępem i brali o połowę mniej ludzi to nikt by się nie czepiał. Ale skoro nie umieją dostosować swojej jazdy do możliwości żywego zwierzęcia to znaczy tylko, że są totalnymi idiotami. Nie można tu generalizować bo wielu górali kocha swoje konie i o nie dba.. ale widocznie w drodze do MO chodzi tu o kase a nie miłość do zwierząt!
and 2014-08-14 11:16:59
Dzień dobry obrońcom koni i koników. Mam dla was propozycję rozszerzenia protestów i ścigania użytkowników koni i koników. Rozszerzcie swój protest i prześladowanie o tych, którzy używają i znęcają się nad koniami mechanicznymi, dopiero wtedy będziecie prawdziwymi obrońcami koni i koników.
Klara 2014-08-14 11:15:56
Mam jednak nadzieję, że odpowiednie służby nie dopuszczą do tego, aby taka akcja miała miejsce. Nie na tym powinna polegać obrona zwierząt, aby na skutek działań obrońców cierpiał człowiek!
Najwyższa pora na opanowanie emocji. Podjąć odpowiednie, pośrednie decyzje, a nie upierać się przy likwidacji transportu konnego.
Fibi 2014-08-14 11:00:43
Jeszce jedno to nie chowanie, tylko czasem głupiemu lepiej ustąpić.. Tyle zwolenników jazdy co przeciwników, i siły wyrównane.. Mozna sobie wyobrazić co bedzie sie działo, .. Jak padł ten koń w Niedzielę to była ostra "jazda" między tymi co są za jazdą do MOKa o przeciwnikami.. Wyzwiska, kłótnia, itd... to co dopiero będzie przy tej akcji . Nie dać się sprowokować najlepsze rozwiązanie.. Niech sami się piorą po ryju, beż udziału Górali.!!!!
Fibi 2014-08-14 10:54:23
Po co nerwy z dzikim tłumem nie ma co wdawać się w pyskówkę, tym bardziej żę są jeszcze konie.. które są płochliwe. Nie daj Boże coś się stanie to dopiero bedzie jazda, A nie wiadomo co za warioty przyjadom. niech który co rzuci, to dopiero bedzie jazda. Nie ma żartów. poza tym może dojść do pyskówek. Media nie bedą powielać obelg oszołomów tylko Górali co powiedzieli.. zdania wyrwane z kontekstu. Takie jest moje zdanie.. Piszę to dlatego aby dało do myślenia.. Tu chodzi o szum medialny.. tych pseudo obrońców, a w takich sytuacjach wszystkie chwyty dozwolone. !!!
hasło bydło odzew świnia 2014-08-14 10:46:52
Żądam dymisji żadu za jego POtkonięcia.... i wzywam wszystkich obrońców kuni do wspólnego frontu na linii zagłady bydła wszelakie i wszelakich świń!
Wszyscy na do chlewa i na barykady....
Blokada chlewni na dzień 17.09.2014....
Klara 2014-08-14 10:34:42
A dlaczego Fiakrzy mają chować się przed tymi pseudo obrońcami koni. Zablokować to należy Tych, którzy chcą wziąć udział w tej akcji.
Klara 2014-08-14 10:28:33
Łatwo patrzeć na ręce Fiakrom, na każde potknięcie (konia), zrobić zdjęcie, powiedzieć parę, wciąż powtarzających się słów przed kamerą.
Jaki naprawdę macie w tym interes?
Fibi 2014-08-14 10:14:07
Jak już wcześniej pisałam Fiakrzy powinni Olać całą tą akcję!!!1 i w ogóle nie pokazać się w tym dniu na Palenicy, Niech się sami blokują.. szkoda nerwów i Koni. Po co patrzyć na te rozwścieczone gęby i całą zgraję lanserów...
miejscowo 2014-08-14 09:22:23
Nikt nie godo o usuwaniu dorożek z dolin Kościeliskiej cy Chochołowskiej, a cemu to nie mozna wprowadzić takich dorozek do MO?????? Po co te fasiagi cięzkie i obładowane tłustymi ceprami? W Kościeliskiej cy Chochołowskiej nie było przypadku padnięcia konia. A moze chodzi o to, ze te fijokry do MO musom zbić kase? Przypoćcie sie ino jakie wille pobudowali.
fijakierrrrr 2014-08-14 08:47:15
Poprzyj sie sam umeczona feministko .
Klara 2014-08-14 08:21:50
Część treści komentarza @FanclubBeaty:
"Nie chcę wskazywać palcem kto tutaj najwięcej maci i wciąż usilnie stara się zdyskredytować transport konny. Skądinąd słyszałam że ta osoba sponsorowana jest przez pewną grupę przedsiębiorców mających w planach zastąpienie koni meleksami."
Dlaczego, patrząc od strony finansowej, mówi się głośno tylko o dutkach, które wpadają do kieszeni Fiakrów, a co z drugą stroną??
Jaka cenę musi zapłacić człowiek na rzecz obrony zwierząt? Gdzie są jakieś granice?
Klara 2014-08-14 07:53:36
Pani Beato,
weźmie Pani udział w tej akcji?
a co z Fiakrami i ich rodzinami, z czego mają żyć, kto będzie utrzymywał te nie pracujące konie? Czemu takie skrajne myślenie, można ten (nie)problem rozwiązać w inny sposób.
hana144 2014-08-14 05:29:00
Tak jest... niech znikną konie do morskiego oka bo się męczą. .. a może lepiej niech znikną koniki spod kasprowego oni się bardziej męczą. A później wszystkie bezmózgi., bo też się razem z tymi końmi męczą. Konie zawsze były od ciężkich robót. Jak komu nie pasuje niech zmęczonego konia wyprzęgnie i stanie zamiast niego i po sprawie. :-)
ślepcy 2014-08-14 01:07:39
Przestańcie się użalać i zajmować takimi totalnymi pierdołami! Na Bliskim Wschodzie trwa teraz "holokaust chrześcijan", a na różnych forach trwa polemika czy konik będzie woził 10 - 12 turystów, albo czy koniki zostaną zastąpione przez meleksy. Totalna żenada! Wpiszcie sobie na necie, to co jest w cudzysłowiu a przejrzycie może wreszcie na oczy jakie są na świecie prawdziwe problemy! Tam dzieci mordują a tu badaniami wysiłkowymi koni się zajmuje jeden z drugim.
mio 2014-08-14 01:03:53
Nie chodzi o to, żeby w Wigilje konikowi opłatek do żłoba położyć "bo taka tradycja", tylko żeby dbać o niego codziennie. A skoro konie z Morskiego Oka po roku pracy trafiają do rzeźni to coś jest nie tak.
Miarą człowieczeństwa jest między innymi stosunek do "braci mniejszych"? Więc dlaczego zwierzęta traktowane są jak rzecz?? Ma służyć a potem w łeb? Tradycja koni na MO?? To tradycja zarabiania, nie koni. A skoro mowa o pielęgnowaniu tradycji to może niech ci władcy końskiego życia powrócą do swoich tradycyjnych metod zarobkowania, sprzed 100 lat. Nie? Bo co? Bo świat się zmienił? To myślenie też trzeba zmienić, i zadbać o swoje zwierzaki, bo taki jest obwiązek właściciela, nie tylko finansowy, ale też moralny...
Góral z Trójmiasta 2014-08-13 23:48:09
Ciekawe że tylko koń który padnie na asfalcie do M. Oka wzbudza ogólnonarodową dyskusję. To jakiś koński "naród wybrany" czy jak ?
popieram 2014-08-13 23:20:55
Ponad pół tysiąca osób zadeklarowało chęć przyłączenia się do akcji "Spacerem do Morskiego Oka – blokujemy transport konny w Tatrach"

dosyć męczarni dla zwierząt !!
dla męczonych koni
dla męczonych psów uwiązanych na krótkich łańcuchach
123dość 2014-08-13 22:43:48
nikt nie usuwa dorożek z miasta czy z dolin. sprawa fasiągów i umierajacych koni w MO to co innego.
bida 2014-08-13 22:32:45
ale o co chodzi? koń popracuje i trafi do rzeźni i się go zje... no krowy też się je i świnie, krowy mleko dadzą i się je zje. Kura jajo da i też się ją potem zje... o co chodzi?
fijakierrrrr 2014-08-13 22:21:03
@defender , to smierc naszej cywilizacji z tym traktowaniem i cierpieniem zwierzat na rowni z czlowiekiem , a moze jeszcze lepiej. Chcialbym byc traktowany przez lekarzy tak , jak zwierzatka przez weterynarzy. Wez pod uwage ceprow , ktorzy zajezdzaja koniki na zawodach w celu krociowych zyskow , lamiacych konczyny, zdychajacych , o nich cicho sza, bo to elita sportowa. Gorali sie uczepili i paru konikow. Wezcie im zakazcie wozic turystow to wszystkie skoncza w rzezni. Ludziom jakos nikt nie wspolczuje w ich niedoli i nedzy. O masowych mordach w Iraku , Libii i innych krajach ani slowa, cisza . Biedny konik padl i wielka afera. Przyjdzcie po rozum do glowy .
poyayaf 2014-08-13 21:59:47
olimpiady nie będzie, PKL-u nie będzie, koni na Podhalu nie będzie, handlu regionalnego nie będzie, melex i ścieżki rowerowe za 83 miliony to być może - jako bajka - jakąś chwile będzie i ściema o budżecie obywatelskim (już drugiej edycji choć nikt nie wie co się z pierwszą dzieje) też będzie.
karny ku 2014-08-13 21:58:03
Do @goralecka
Wszystko wyssalas z palca... possij lepiej co innego...
prawda 2014-08-13 21:39:34
a taka jest prawda (wszyscy mamy w Polsce takie same problemy u nas to konie padające w drodze do Morskiego a w innych rejonach Polski rządzą inni tacy sami starości to boli) jeśli się mylę proszę o sprostowanie i weryfikacje danych: jak każda sprawa los koni ma drugie dno, droga kiedyś dochodziła do Włosienicy gdzie był parking i dojeżdżał regularnie PKS z Zakopane (co się stało z zakopiańskim PKS to inny prokuratorski temat)
droga jest starostwa tatrzańskiego - nr drogi 1649K Łysa Polana - Morskie Oko 8,39 km Lokalna Łysa Polana (Polana Palenica Białczańska, Włosienica) - Zarządca drogi, siedziba: Zarząd Powiatu Tatrzańskiego , 34-500 Zakopane ul. Chramcówki 15 informacja dla chcących znać prawdę, a nie piszących bzdury, to zarząd powiatu i starosta (A. Gąsienica-Makowski) decydują co robić z drogą ale pamiętajcie że jesienne wybory się zbliżają i nikt nie pozwoli sobie na utratę głosów z Bukowiny (stamtąd pochodzi większość fiakrów) na swoich kandydatów, którzy potem będą wybierać członków zarządu i starostę w głosowaniu - krótko los koni powiązany jest z kasą i polityką. Tylko protesty prawdopodobnie mogą to zmienić ale czy los koni wygra z kasą i polityka ?
Hanys 2014-08-13 21:37:17
dfndr a w jakich warunkach mieszkają miejskie psy?
Złość mnie bierze kiedy widzę duże psy w króliczokach jakimi są blokowiska, gdzie sąsiad sąsiadowi psa posyła żeby mu na wycieraczkę nasikał czy nasrał.
Ludzie ogarnijcie się proponuję przeanalizować ile krów mlecznych i jakich trafia do rzeźni. A potem się zastanowić dlaczego tak samo dzieje się z końmi.
Przecież jak koń padnie to właściciel musi zapłacić za utylizację bo nie może go na własnym polu zakopać. Dlatego wszystkie duże zwierzęta trafiają do rzeźni...
Ale najłatwiej jest się wypowiadać tym który konia to tylko w Palenicy widzieli...
Taki jeden 2014-08-13 21:12:26
Ja już nie rozumiem tych obrońców zwierząt, oni chyba są z innego Świata. Niech jeszcze człowiekowi zabronią w polu wykorzystywać koni jako zaprzęg. Że jeszcze coraz mniej jest koni to oni chcą zaniechać tradycję góralską. A te w stadninach to co nie są zmuszane do wysiłku przy ćwiczeniach ? Coś tutaj nie tak...............
no comment 2014-08-13 20:58:37
jestem przeciwko!
racjonalna 2014-08-13 20:54:32
Do goraleczki. Zastanowilas sie niewiasto co stanie sie z bezrobotnymi konmi. Zeby cie uswiadomic, fijakier nie zarobi na utrzymanie konia - konia zamieni na kabanos. Nie bedzie to 40 sztuk, tylko wszystkie. A dla twojej nie pelnej wiadomosci, Ci gorale lepiej dbaja o swoje konie niz o siebie
dfndr 2014-08-13 20:52:16
@fijakierrrrr
ta wypowiedź doskonale pokazuje przyczynę wszystkich końskich śmierci i dramat innych zwierząt na wsiach, szczególnie na Podhalu (polecam wycieczkę przez Dzianisz, Nowe Bystre i inne dziury - zobaczcie w jakich warunkach zamęcza się tam np. psy). skoro śmierć to koniec życia, a według osób pokroju użytkownika o pseudonimie fijakierrrrr, śmierć przynależy się tylko człowiekowi, to zwierzęcej egzystencji też pewnie nie można nazwać życiem. a co nie żyje, można zamęczyć, bo nie szkoda. takie prymitywne poglądy odmawiające zwierzętom zdolności do cierpienia, życia, umierania - to właśnie przyczyna wszystkich tragedii. co ciekawe poglądy takie zdają się dominować właśnie wśród górali i chciwych, nieczułych i pozbawionych empatii fiakrów.
FanclubBeaty 2014-08-13 20:47:35
W końcu ktoś się wziął za obronę górali i tradycji którą pewne siły chcą usunąć z drogi do morskiego oka i innych dolin.
Nie chcę wskazywać palcem kto tutaj najwięcej maci i wciąż usilnie stara się zdyskredytować transport konny. Skądinąd słyszałam że ta osoba sponsorowana jest przez pewną grupę przedsiębiorców mających w planach zastąpienie koni meleksami.
Krasny 2014-08-13 20:19:31
Konie zawsze były u Górali, Górale zawsze o te konie dbali i kochali. Cała ta nagonka jest wielce nie sprawiedliwa i jednostronna. Trzymam mocno stronę wszystkich fiakrów, Mam nadzieję, że nie dacie się tej medialne bezsensownej nagonce. Jestem z wami
MN 2014-08-13 20:00:53
Zatracono właściwy BALANS między rozsądkiem a pazernością - tak właśnie postrzegam TPN i Fiakrów. Niedzielnych i Kalekich Turystów wożących swoje D....a winno się obciążać finansowo, jak chce jechać niech płaci choćby i 200pln, to i koniom lżej będzie i Fiakry mniej kursów by to samo zarobić będą miały, a i TPN nie zbidnieje.
fijakierrrrr 2014-08-13 19:59:49
Smierc konia ! Dotychczas ten termin przyslugiwal czlowiekowi , zwierz padal lub zdychal. Czyzby kostucha miala malo do roboty , czy swiat zwariowal .
gorolecka 2014-08-13 19:50:19
Czy wiecie, że rok temu 40 koni z Morskiego Oka skończyło w rzeźni i były to konie pięcioletnie? Konie po zakończeniu jednego sezonu kończą u rzeźnika, a niektóre nawet nie dożywają końca tylko od razu tam trafiają bo są wycieńczone. Taki góral dostaje kasy tyle za konia, gdy odda go do rzeźni za ile go kupił, więc sami widzicie, że fabryka działa. Zastanówcie się ludzie i pomyślcie. Zanim się cokolwiek powie na ten temat trzeba trochę informacji zaczerpnąć.Trzeba pomóc koniom z Morskiego Oka, żeby miały lepiej.
ebolec 2014-08-13 19:47:56
Należy zlikwidować transport konny do Morskiego Oka. Ta pseudotradycja ma raptem 25 lat... Więc o co chodzi ludzie? A... o dutki
fiakier 2014-08-13 19:47:13
Podoba mi się pomysł z małymi dorożkami.Tylko pewnie nienapasieni górale,powiedzą,że to nieopłacalne.
Aborygen 2014-08-13 19:00:25
Koniom ulzyć , ale ny dać se w giymbe pluć i udawać ze lejy .
Aborygen 2014-08-13 18:59:09
Fibi

w końcy ZP siy łobudzył .
tradycja 2014-08-13 18:50:52
....gdzie ta tradycja?co nazywamy tradycją?Góral i to wszystko co go otacza już dawno nie wie co to tradycja...stroje,kultura,itp. to żenada!!!!te wszystkie posełdo góralki w pasach,krótkich minówkach tybytowych i loczkami z brokatem na głowie...(!!!!)góral w czerwonej albo czarnej koszuli do portek, z kostkami co maja być na kapelusie to na szyj nosi(!!!)przyjeżdżam tu już któryś rok i naprawdę się dziwie że nikt z tym porządku nie zrobi...zaobserwowałam że otwierają się sklepy regionalne...ale w żadnym nie ma na czym oka zawiesić!!dobrze że jako dziecko pamiętam jak wygląda prawdziwa góralka i góral...szkoda was!!
vika 2014-08-13 18:38:03
Skoro już konie muszą być, bo tradycja i takie tam inne, to zamiast ciężkich wozów z czternastoma spaśnymi dupskami plus taki sam spasiony fiakier - lekkie dorożki wiozące pięciu lub sześciu tych pożal się Boże "turystów" ...
Prawdziwy turysta w życiu nie wsiądzie do fasiągu , oraz nie przysporzy męki i cierpienia tym biednym koniom, a zatłoczone schronisko i jego okolice omija szerokim łukiem.
Górskie szlaki są do wędrówek, a nie do wożenia leniwych miłośników schroniskowego piwska i żarełka.
Abeto 2014-08-13 18:35:53
Z tego co mi wiadomo to ta nowa ,świecka tradycja znęcania się nad końmi do Morskiego Oka narodziła się za dyrektora Byrcyna.Dlaczego tylko wybrani mogą to robić to już nie wiem.
końpociągowy 2014-08-13 18:22:34
jedna taka chciałaby, aby podczas inscenizacji Bitwy pod Grunwaldem rycerstwo na meleksach jeździło...
uorcyk 2014-08-13 18:22:06
Skupień to vice starosta zatem to nic innego jak kampania wyborcza ...
Fibi 2014-08-13 18:10:15
Nareszcie ZP się wypowiedziało, nie może tak być, aby ciągle pluli na Górali. Fiakierka zawsze była wpisana w krajobraz Zakopiański.. Kuligi, przejażdżki, a później ogniska i wieczorki poetyckie.. ze Stanisławem Byrcynem.... to pamiętam z dzieciństwa. Teraz, Górale/Fiakrzy znają różne godki i nimi krzewią tradycję góralską.
Fiakrzy nie dajcie się, aby maszynami Was zastąpili.
  • PRACA | dam
    Przyjmę Cieślę - budowa w Kluszkowcach Stawka do uzgodnienia Proszę dzwonić - 788 624 940. 788 624 940 aleksandra@tatrastyle.pl
    Tel.: 788
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    DO WYNAJĘCIA LOKAL NA PIZZERIĘ W ZAKOPANEM. 502 658 638
  • SPRZEDAŻ | różne
    SPRZEDAM SIANO W BALACH. 502 658 638
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    DO WYNAJĘCIA PLAC POD MAGAZYN. 502 658 638
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    DO WYNAJĘCIA HALE NA WARSZTAT SAMOCHODOWY, LAKIERNIĘ, PRALNIE, HURTOWNIĘ, MAGAZYN. 502 658 638
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE, ŁAZIENKI, ZABUDOWY, ADAPTACJA PODDASZY, REMONTY, DOCIEPLENIA BUDYNKÓW, FASADY. 693 206 403.
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE, DOMY OD PODSTAW, POKRYCIA DACHOWE, SZALUNKI STROPOWE. 693 206 403.
  • USŁUGI | budowlane
    REMONTY I WYKOŃCZENIA. 660 079 941.
  • SPRZEDAŻ | budowlane
    DESKI ŚWIERKOWE, dł. 5 m, gr. 53 mm. DRZEWO OPAŁOWE BUK. 660 079 941.
  • USŁUGI | budowlane
    ADAPTACJA PODDASZY, OCIEPLENIA WEŁNĄ MINERALNĄ, SUFITY PODWIESZANE, ZABUDOWY GK, WYKOŃCZENIA WNĘTRZ. 660 079 941.
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI MINIKOPARKĄ 2.5 TONY - 722 307 227.
  • SPRZEDAŻ | budowlane
    Sprzedam KANTÓWKĘ, KROKWIE, DESKI, GONTY i OPAŁ - 788 344 233.
  • USŁUGI | budowlane
    REMONTY I WYKOŃCZENIA WNĘTRZ KRÓTKIE TERMINY GWARANCJA NA WYKONANE ROBOTY. 602839607
    Tel.: 602839607
  • PRACA | dam
    PENSJONAT "Willa Park" W CENTRUM ZAKOPANEGO ZATRUDNI OSOBĘ DO SPRZĄTANIA I RZYGOTOWYWANIA ŚNIADAŃ. 509 578 689.
  • PRACA | dam
    Kucharz al'a carte- Restauracja Górska w Białce Tatrzańskiej Do uzupełnienia zespołu poszukujemy osoby na stanowisko: KUCHARZ. Oferta pracy dla kucharza z doświadczeniem zawodowym. Praca na stałe, bardzo dobre warunki pracy. Więcej informacji pod nr. 518 259 536 www.restauracjagorska.pl rest.gorska@gmail.com
    Tel.: 518 259 536
    E-mail: rest.gorska@gmail.com
    WWW: www.restauracjagorska.pl
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Zakopane - DOM na ulicy Grunwaldzkiej. 660 797 241
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Działka pow. 41ar do zabudowy położona w Lipnicy Wielkiej pod Babią Górą. 603071487, 609325040.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Las z drzewostanem pow. 41ar w Lipnicy Wielkiej 603071487, 609325040.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    APARTAMENT Za Strugiem, Zakopane - 607 506 428.
  • PRACA | dam
    Zatrudnię TYNKARZA I POMOCNIKA przy tynkach maszynowych. 730 39 73 01.
  • PRACA | dam
    Poszukujemy osób do pomalowania drewnianych balkonów w obiekcie turystycznym w Zakopanem. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt pod numerem telefonu: 693 692 100. 693692100
    Tel.: 693692100
  • KUPNO
    SKUP STARYCH SPAWAREK. 536269912.
  • RÓŻNE
    OBWOŹNY SKUP ZŁOMU - dojazd do klienta. 536269912.
  • USŁUGI | inne
    PROFESJONALNA WYCINKA DRZEW, GAŁĘZI Z PODNOŚNIKA I Z UŻYCIEM LINY. 889 105 476
  • USŁUGI | budowlane
    FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371.
  • USŁUGI | budowlane
    KAMIENIARSTWO. 882080371.
  • USŁUGI | budowlane
    KAMIENIARSTWO, ELEWACJE, OGRODZENIA - WSZYSTKO Z KAMIENIA. 509 169 590.
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI BLACHARSKO-DEKARSKIE, KRYCIE I PRZEKRYCIA DACHÓW, KOMINY, BALKONY, RYNNY, GZYMSY, FASADY. 889 388 484.
  • USŁUGI | inne
    WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    POLE - 1.6 HA i 42 AR. 505 429 375.
  • NAUKA
    NATIVE SPEAKER - JĘZYK ANGIELSKI - nauka face to face lub online, PRZYGOTOWANIE DO MATURY - Zakopane, okolice - 605 069 173
  • USŁUGI | budowlane
    TYNKI MASZYNOWE. 604 857 880.
  • USŁUGI | budowlane
    MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325.
  • USŁUGI | budowlane
    OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.
2024-04-19 10:30 OZE i termomodernizacja - to połaczenie się opłaca! 2024-04-19 10:00 Uczniowie z Kowańca z wizytą w Radevormwald 2024-04-19 09:00 Autystyczne dzieci bez swego przedszkola? Burmistrz jednak obiecuje pieniądze 2024-04-19 09:00 Innowacyjne podejście do fotowoltaiki 2024-04-19 07:59 Zakopane w białej szacie, na Kasprowym Wierchu minus dziesięć stopni 2024-04-18 21:45 Leśniczy z Morskiego Oka ostrzega (WIDEO) 2024-04-18 21:02 Przyszli studenci sprawdzali jak to jest na ANS 2024-04-18 20:00 Rabka ci wszystko wybaczy, nawet plagę egipską w kolorze blond 5 2024-04-18 18:00 Debata z kandydatami na burmistrza Zakopanego (ZDJĘCIA, WIDEO) 54 2024-04-18 17:00 Pienińscy flisacy uroczyście otwierają sezon flisacki 2 2024-04-18 16:27 Kładą asfalt na drodze w Kuźnicach (WIDEO) 3 2024-04-18 16:20 Płytki klinkierowe na elewacje - dlaczego warto je wybrać? 2024-04-18 16:00 Kawałek skały uszkodził figurę Matki Boskiej Fatimskiej w Pieninach 2 2024-04-18 15:15 Anna Tybor kolejny raz w Himalajach zjeżdża na nartach z ośmiotysięczników 2 2024-04-18 14:35 O włos od tragedii na przejeździe kolejowym w Nowym Targu 6 2024-04-18 14:30 Pieśń o Jaśku zbójniku 2024-04-18 14:00 Utrudnienia też na ul. Makuszyńskiego w Zakopanem 2024-04-18 13:00 Zapraszamy na debatę kandydatów na burmistrza Zakopanego. Przygotowania trwają (WIDEO) 2024-04-18 12:24 Akcja szczepienia lisów 2024-04-18 12:08 Kiedy warto zdecydować się na ogrodzenie panelowe? 2024-04-18 12:03 Poranny śnieg w Zakopanem (WIDEO) 2024-04-18 11:08 Najciekawsze gadżety dla firm - Nr 4 cię zaskoczy! 2024-04-18 11:04 Poznaj możliwości kosiarek akumulatorowych Kärcher 2024-04-18 11:00 Jestem z miasta, to widać - przekonuje kandydat na burmistrza (WIDEO) 8 2024-04-18 10:00 Kolejna akcja pomocy pogorzelcom z Chabówki 2024-04-18 09:30 Ten film tętni muzyką Amy Winehouse. Mamy dla Was bilety 2024-04-18 09:30 Chloe Gong wraca do Szanghaju. Finał dylogii o Lady Fortune. Mamy dla Was książki 2024-04-18 09:09 Czy ktoś widział Maksia? 2024-04-18 09:01 Wichrówka pełna tajemnic (WIDEO) 2024-04-18 08:30 Wiosenne wianki w Zawoi 2024-04-18 08:00 Dlaczego Urząd Miasta chroni skazaną naczelnik 9 2024-04-17 22:27 Kocha Tatry, teraz potrzebuje Waszej pomocy 2024-04-17 21:41 Piękne widoki i niesamowity podjazd rowerowy. Z tego słynie Gliczarów (WIDEO) 2024-04-17 21:12 Debata przed drugą turą wyborów w Zakopanem 19 2024-04-17 21:00 Dziadek wiedział, że będę lotnikiem 2024-04-17 20:26 Góralscy studenci mogą starać się o stypendium 2024-04-17 20:00 Nowe strony internetowe parków narodowych 1 2024-04-17 19:30 Przy cmentarzu na Olczy wycięto drzewa 9 2024-04-17 18:44 Dramatyczna walka o życie mężczyzny w Jurgowie 2024-04-17 18:00 Sushi na dowóz w Krakowie - Najlepsze propozycje dla różnych gustów 2024-04-17 18:00 Miasto Dzieci Świata zaprasza całą Polskę do sprzątania świata 1 2024-04-17 17:31 Ruszyły zapisy do tegorocznej edycji Biegu po Oddech 2024-04-17 17:30 Tradycyjny pogrzeb na Podhalu - jak wygląda? 2024-04-17 17:20 Tradycja jest naszą godnością 2024-04-17 17:15 Utrudnienia w ruchu podczas Pieniny Ultra-Trail 2024 2024-04-17 17:00 Oświetlenie LED - czy warto w nie inwestować i ile można zaoszczędzić 2024-04-17 16:32 Znamy trenerów reprezentacji Polski w skokach na sezon 2024/25 (WIDEO) 2024-04-17 16:30 Biżuteria premium - czym się cechuje, czy warto w nią inwestować 2024-04-17 16:23 Takie spojrzenie na piłkę nożną w Zakopanem. Bitwa o stadion (WIDEO) 5 2024-04-17 16:00 Suknia ślubna - jaką wybrać na ślub na Podhalu
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2024-04-19 08:45 1. Świat prawie wszystko zawdzięcza kobietom. Pralki, lodówki, telefony ... Tutaj powstanie tunel. Dziękujemy! 2024-04-19 08:25 2. Za co brawa dla p.Agnieszki ? Za to że powiedziała nam w twarz, że za nasze pieniądze sobie i naczelnikom pokupowali płaszcze ( bez sygnowania ) jakby mało zarabiali i nie stać ich było na kurtki bo rzekomo tyle czasu marzną w pracy na zewnątrz....błagam...płaszcze Za kilka tysięcy Za sztukę i Wy to łykacie??? Wogole nie odniosła się do zabiegow urodowych Za nasze pieniądze ale te też zapewne by wytłumaczyła w podobny sposób " merytorycznie " . A ile dyplomow uzyskała w przeciągu minionych 2 kadencji??? Rozumie że non stop się uczyła bo do wiedzy na temat tego co działo się w Zakopanem wogole nie miała. Oczywiście, że wiedziala ale udaje że za błędne decyzje kompletnie nie ponosi odpowiedzialności bo z jednej strony wszystko razem z burmistrzem robiła....z drugiej nie . Razem z burmistrzem i radnymi , którzy mieli większość odpowiada za wszystkie zaniedbania w mieście bo są one tylko i wyłącznie ich wina . Żaden z radnych, który był w mniejszości, obojętnie czy był przewodniczącym komisji czy nie , jeśli nie był w ich gronie jego głos nic nie znaczył. Wspominała że walczyła z deweloperem i popatrzmy z jakim skutkiem ??? Ludzie za własne pieniądze bronią swojego domu bo urzęd miasta przez ostatnie 10 lat miał mieszkańców w d ... zapytajmy Stowarzyszen ile miasto im pomogło ? Wspomniano p.Skiepko ktora walczyła z deweloperem to ja się pytam dlaczego teraz jej mąż startował z listy Łukasza Filipowicza do rady a nie " wspanialej" p.Agnieszki ??? Za pania Agnieszka stoją biznesmeni i zacierają rączki, kiedy dojdzie ona do władzy bo dokończą to co zaczęli realizować czyli totalna zabudowę naszego pięknego miasta . Bardziej ufam.Lukaszowi który wychowuje tutaj swoje dzieci niż p.Agnieszce której dorosłe dzieci uciekły z Zakopanego . Dajmy Zakopanemu szanse ! Głosujmy na Łukasza bo tylko on gwarantuje zmiany ! P.Kalacie i p. Krupie mieszkańcy pokazali 2 tyg temu co o nich myślą. Zróbmy to samo w niedziele i Dajmy sobie szanse 2024-04-19 08:17 3. No Panie Filipowicz. Coś poszło nie tak. Bardzo ale to bardzo jestem zdziwiony tym, że nie przygotował się Pan na te spotkanie. Słabiuteńko Pan wypadł. Przykro mi ale teraz będę się wahała czy na Pana głosować. Pani Agnieszko. Patrzę i oczom nie wierzę. Miałem parę razy z Panią do czynienia i nie odebrałem Pani jako gołąbka pokoju. A tu proszę, peace and love. Jest Pani nie z mojej bajki ale gratuluję stylu w jakim pokonała Pani swojego kontrkandydata. 2024-04-19 08:07 4. Zakopianczyk, Wojtek etc piszesz kilka komentarzy pod innymi nazwami, mozna się domyślić po stylu nawet kto to. Chamstwa, prostactwo? Ktoś na siłę mam wrażenie chce p. Łukaszowi taka łatkę w mieście przypiąć. Ale ludzie nie są głupki, widzą życzliwość tej osoby. Wystarczyło być na Pikniku. Najlepiej hasło rzucić i niech idzie w świat.. tak samo jak niby "trzecia droga". Bzdury i jeszcze raz bzdury na temat p.Łukasza! Życzę mu wygranej w niedzielę i trzymam kciuki!!! 2024-04-19 07:59 5. borzyszcze pisowców czyli jędraszewski właśnie ogłosiło że poczęte dziecko nie jest własnością rodziców. wynika z tego że kobieta to kwoka znosząca nie swoje jaja. zastanówcie się biedne kobitki zanim zagłosujecie na kandydatów pisu. 2024-04-19 07:55 6. Widze ze komitet Pani Agnieszki dostaje wsieklizny w komentarzach. To o czymś swiadczy :) 2024-04-19 07:54 7. Radny bułecka wygląda jakby z ekipą by na wycieczce klasowej w kinie... mała małpka fiku mikiu w głowie plewy. Co tacy goście robią w radzie karierowicze dzięki rodzica na nic w życiu sami nie zapracowali 2024-04-19 07:39 8. Kumie kurdupelku zajmij się lepiej swoimi pistolecikami w szafie bo pisanie wychodzi Ci coraz gorzej. Wszyscy wiemy od kogo i co dostajesz za swoje marne wypociny więc się nie męcz i zrób nam przysługę spadając na drzewo 2024-04-19 07:28 9. Czy Margolcia weźmie że sobą styropianowy wodospad i szpetne w swej tandetności ILOVE Rabka I co z lubym? Rozdzielicie tak piękną parę? To wybory o pięknym uczuciu. Uratujcie ich. Ratujcie tę miłość. 2024-04-19 07:26 10. Hahaha komitet rudych, sami fałszywcy. Plaski i jego swita haha
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama
Polecamy

Pożegnania

FILMY TP


REKLAMA