Reklama

2015-03-01 17:19:35

Reklama

Żołnierze wyklęci, przeklęci czy NIEZŁOMNI?!

Dziś zostało ustanowione Święto „żołnierzy wyklętych” czy jest to słuszna decyzja?

Konsultowałam tą sprawę z moimi polskimi znajomymi w Kanadzie oraz moją rodziną (Józef Kuraś to była dalsza rodzina ze strony taty) i prawie wszyscy jesteśmy zgodni, że święto to powinno mieć zupełnie inną nazwę i jaka nam najbardziej przychodzi do głowy to ŻOŁNIERZE NIEZŁOMNI albo WIERNI DO KOŃCA!


Co to za niedorzeczny pomysł tych WIELKICH BOHATERóW nazywać WYKLĘTYMI?

Tacy przecież byli dla stalinowskiego reżymu ale nie dla NAS!!

My ich pamiętamy i tacy pozostaną na zawsze jako NIEZŁOMNI i WIERNI DO KOŃCA!


Nie poddali się jak inni by w ciepłych bamboszach oglądać reżymową tv tylko walczyli dalej!

Wywieśmy dziś flagę jak ja zrobiłam!

CZEŚĆ ICH PAMIĘCI!!!


PS Redakcję TP z uwagi na hejterstwo niektórych osób proszę o zablokowanie dodawania komentarzy pod tym tematem. Dziękuję!



Kup e-wydanie Tygodnika Podhalańskiego.

Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
Beti 2019-01-24 18:14:51
Ja dojdę tej prawdy spytam,dzielnego''
majachogori 2015-04-09 06:59:00
Trochę o Iwanie Zołotarze z NKWD
Zołotara zrzucono z samolotu 29 września 1944 roku w rejon Gorców wraz z 76 żołnierzami. Wkrótce pod swoją komendą miał ponad 700 ludzi. Kierowano do niego uwolnionych sowieckich jeńców i własowców, którzy uciekali z dywizji SS Galizien, stacjonującej na Podhalu. Podczas drugiej obławy Niemców na Ochotnicę, wieś broniły oddziały Zołotara i "Lamparta" z AK, kapitana Juliana Zapaty z Niedzwiedzia. Zaciekła walka trwała dwa dni, zginęło 72 Niemców, 120 raniono, przy minimalnych stratach własnych. Zołotar w listopadzie 1944 roku zlikwidował garnizon niemiecki w Czorsztynie, biorąc odwet za represjonowanie ludności cywilnej. Dzień przed wigilią w 1944 roku jego partyzanci zabili dwóch esesmanów. W odwecie Niemcy krwawo spacyfikowali bohaterską wieś Ochotnicę, która pomagała partyzantom. Pancerne oddziały Niemców (1800 żołnierzy), 200 żandarmów, batalion SS (400 esesmanów) mordowało mieszkańców, paląc żywcem dzieci. Zamordowano 56 osób, w tym 19 dzieci, 21 kobiet, 18 ciężko raniąc. Spalono 50 gospodarstw. Zołotar był doświadczonym dowódcą, wcześniej 20 lat służył w NKWD, był zahartowany w leśnych bojach, odważny w bitwach i w pijaństwie. Został honorowym obywatelem Nowego Targu i Nowego Sącza. Wydał wspomnienia, w których opisuje walki w lasach w Gorcach i dużo pisze o przyjaźni z Józefem Kurasiem. Może warto poczytać i poszerzyć swoje horyzonty na temat tragicznych losów "Ognia" i jego ludzi.
majachogori 2015-04-09 06:36:31
@ hamerykanin
W styczniu 1945 r. Rosjanie toczyli ciężkie boje o Nowy Targ. Poległo 1200 Rosjan. "Ogień" wraz ze swoimi partyzantami przeprowadził część dywizji IV Frontu Ukraińskiego przez góry, okrążając Nowy Targ od strony północnej, wchodząc na most na Czarnym Dunajcu. Dzięki temu 29 stycznia 1945 roku 1 Armia Gwardii gen. Andrieja Greczki zajęła Nowy Targ. "Ogień" objął stanowisko szefa milicji, a jego partyzanci zostali jego podwładnymi. Komendantem Nowego Targu został Masłow z NKWD. "Ogień" przyjaźnił się z Iwanem Zołotarem, dowódcą partyzantów sowieckich z Lasów Gorczańskich.
takajestprawda 2015-04-02 10:20:18
Jestem góralem i wiem,że prawda o Ogniu jest dla nas bolesna...Ale muszę zacytować to, co znalazłem na stronie Żolnierze Przeklęci...
cyt.
02.02.1945 – W Buflaku k. Nowego Targu NKWD i UB aresztowała Franciszka Kietę ps. „Limba”, żołnierza 1 Pułku Strzelców Podhalańskich AK. Po przetransportowaniu go do siedziby bezpieki był przesłuchiwany w obecności Józefa Kurasia ps. „Ogień”. Kieta przebywał później w łagrach na Syberii.
23.06.1945 – Zabito 4 osoby narodowości żydowskiej w miejscowości Maniowy pow. Nowy Targ. W morderstwie brali udział: Kazimierz Kuraś ps. „Kruk”, ps. „Buguś” i ps. „Lew”.
12.10.1945 – Zamordowana została Helena Luberga zam. w Ostrowsku pow. Nowy Targ. Morderstwa dokonano przez powieszenie za rzekomą współpracę z Niemcami. Przy zamordowanej zostawiono wyrok podpisany przez por. Błyskawicę.
28.12.1945 – Zamordowana została Sowińska, czł. PPR z Nowego Targu oraz Bernard podejrzani o współpracę z org. BP. W tym samym czasie banda ta dokonała napadu rabunkowego na NN gospodarza we wsi Nowa Biała pow. Nowy Targ gdzie zrabowano 1 świnię.
30.12.1945 – Banda „Ognia” zlikwidowała 6-osobową grupę w miejscowości Gronków pow. Nowy Targ. Byli to Stanisław, Bronisław, Leon i Jan Zagata-Łatankowie oraz Jan Kudasik i Władysław Krystyniak.
31.12.1945 – Dokonano napadu na mieszkanie prywatne w Skawie pow. Nowy Targ gdzie odbywała się zabawa sylwestrowa. Zastrzelona została jedna osoba.
21.01.1946 – Zamordowana została Aniela Otręba zam. w Legnicy, podejrzana o współpracę z org. BP. W morderstwie brało udział 3 bandytów w tym ps. „Wicher”.
24.01.1946 – Zamordowano właściciela młyna w Trybszu pow. Nowy Targ.Według artykułu Leszka Konarskiego z Przeglądu, właściciel młyna nazywał się Paweł Bizub i był Słowakiem. Śmiertelnie postrzelony miał zostać również jego syn, Jakub.
28.01.1946 – Zamordowany przez bandę „Ognia” został Rudolf Ozorowski zam. w Nowym Targu, bezpartyjny, podejrzany o przynależność do mniejszości żydowskiej. Zwłoki wrzucono do rzeki. W morderstwie udział wzięli Władysław Kolasa ps. „Zemsta” i Jan Zubek ps. „Jur”.
30.01.1946 – Uprowadzony i zamordowany został Władysław Godfryd zam. w Porębie Wielkiej pow. Limanowa, bezpartyjny pochodzący z terenów wschodnich. Jednym ze sprawców był Józef Kozyra ps. Krogulec.
03.02.1946 – Dokonano morderstwa 3 członków PPR: Franciszka Kołodziejskiego z Krościenka, Stanisława Bochenka i Jana Lacha z Kluszkowic.
05.02.1946 – Dokonano napadu na mieszkanie Andrzeja Babierza. Bandyci sterroryzowali jego żonę i zrabowali 2 konie, sanki, ubrania. Napadu dokonano za to, że według bandytów Babierz był komunistą i miał w związku z tym zostać zamordowany.
10.02.1946 – Zamordowany został wójt Gminy Żydowskiej, Dawid Grazgarin na terenie powiatu Nowy Targ. (8) [144] Według Związku Żydów w Nowym Targu i okolicy Podhala w Izraelu, Dawid Grasgrin, wójt gminy żydowskiej zginął 2 maja.
29.02.1946 – Zamordowany przez bandę „Ognia” w Zakopanem został Józef Oppenheim, członek PPR, kierownika Towarzystwa Tatrzańskiego, Polak pochodzenia żydowskiego.
26.03.1946 – Dokonano napadu na mieszkanie Walentego Chudoby w Czarnym Dunajcu. Zrabowano jego mieszkanie, zwłoki znaleziono w piwnicy.
13.04.1946 – Zamordowano 3 nieznanych z nazwiska osobników podejrzewanych o pracę w bezpiece. Dzień później zamordowano czwartą osobę.
16.04.1946 – Pod Turbaczem czterech mieszkańców Nowej Białej: Jana Szczurka, Jana Kraka, Józefa Chałupki i Jana Łapszańskiego.
18.04.1946 – Dokonano napadu rabunkowego na ambasadora Szwecji między Chabówką, a Nowym Targiem. Tego samego dnia uprowadzono i zamordowano członka PPR, Jana Chmielnika z Zakopanego.
20.04.1946 – Dokonano napadu na Bronisławę Ponicką, której zabrano buty i ubrania. Tego samego dnia zamordowano w Waksmundzie 5 Żydów: Ludwika Hertza, Leona Hildenbera, Rutę Jachmana, Rodzejowa i jednego o nieznanym nazwisku. Zostali również obrabowani.Według Związku Żydów w Nowym Targu i okolicy Podhala w Izraelu, Ludwik Herz i Lonek Lindenberger (Hildenberg?) zginęli 2 maja ul: Waksmundzkiej, na moście.
29/30.04.1946 – Banda „Ognia” zamordowała 7 osób narodowości żydowskiej w okolicach Białki pow. Nowy Targ w tym 5 kobiet i 2 mężczyzn, którzy prawdopodobnie uciekali na Czechosłowację. Zamordowano: Blinę Kręb, Beilę Gold, Sarę Domberg, Freidę Salzberg, Feigę Schwerdszarf, Salomona Sornberga i Chaakela Świecznika.
2/3.05.1946 – Podporządkowana „Ogniowi” grupa „Śmigłego” dokonała morderstwa 12 osób narodowości żydowskiej w okolicy Krościenka. 7 osób zostało rannych. Ustalono, że w liczbie 24 osób jechali oni samochodem z Krakowa celem dostania się na Czechosłowację. Zostali zatrzymani i obrabowani. Wśród zabitych znajdowali się: Abraham Wygoda, Dwoja Wygoda, Rachela Holand, Chema Holand, Rachela Szapiro, Liba Szapiro, Rachela Benimska, Jakub Filgensztajn, Józef Goler, Izrael Klan, Wygoda i jedna osoba o nieznanym nazwisku.
12.6.1946 – Zamordowany został Andrzej Antoszek, podejrzany o rzekomą współpracę z Niemcami. Tego samego dnia zginęli również: Stanisław Szaflarski, Bartłomiej Szaflarski, Julia Zagórska i Karolina Nataszek. (20) [156]
29.6.1946 – Dokonano napadu na dom wypoczynkowy pracowników poczty. Obrabowano ludzi. Nikogo nie zabito.
10.7.1946 – Zamordowany został przez bandę „Ognia” Franciszek Kajta i jego żona.
9.8.1946 – Zamordowany został na Starych Wierchach, Stanisław Bielski, podejrzewany o współpracę z bezpieką.
15.8.1946 – Zamordowany przez podległą „Ogniowi” grupę „Groźnego” został Stanisław Maszkiewicz, kierownik Straży Pożarnej w Rabce, dlatego, że towarzyszył Władysławowi Filipiakowi z WUBP.
16.8.1946 – Grupa „Groźnego” zamordowała Franciszka Jurasa za rzekomą współpracę z bezpieką.
19.8.1946 – Banda „Ognia” zamordowała Jana, Franciszka i Andrzeja Katarusów.
25.8.1946 – Podległa „Ogniowi” banda „Siekiery” zaatakowała szpital św. Łazarza w Krakowie skąd zabrała dwóch przebywających tam ludzi określanych w źródle jako „bandytów”: Tadeusza Urmanskiego i Eugeniusza Kadrysa. Zastrzelona została pielęgniarka, Barbara Kowala.
28.8.1946 – Zamordowani zostali Chage Borken Aleksander i Czesław Przybos z Nowego Targu.
31.8.1946 – Zamordowany przez grupę „Groźnego” został Tadeusz Kowalczyk podejrzany o rzekomą współpracę z bezpieką.
W Poroninie zamordowany został Franciszek Gut z bezpieką, w morderstwie brało udział czterech ogniowców. Grupa „Groźnego” zabiła również kobietę, mieszkankę Rabki o nazwisku Smietana. W morderstwie brali udział m.in. Domalik ps. „Kowboj” i Wacławik ps. „Kula”.
2.9.1946 – Zamordowany został przez grupę „Ognia” Piotr Jurgowski ze Szczawnicy podejrzany o rzekomą współpracę z gestapo.
4.9.1946 – Zamordowano Małkucha zamieszkałego w Kościelisku.
5.9. 1946 – Zamordowani zostali: Józef Włoch, Stanisław Wojtowicz i Bazyli Rusinek z Krakowa.
7.9.1946 – Zamordowany został Bronisław Sikon z Zakopanego.
Jak podają niektóre źródła, z ręki bandy Ognia zginęło ponad 630 osób.To są tylko udokumentowane przypadki...
hamerykanin 2015-04-01 02:48:11
Ogień był porucznikiem B.Ch. Może i tak, mimo, że pierwszy raz słyszę. Wiem za to, że mianował się majorem, że swój oddział nazwał Błyskawica i taką pieczątką też się posługiwał po tym, jak zwinął manatki z Komendy UB i MO w Nowym Targu. Dlaczego wtedy nie zniszczył ksiąg aresztowanych żołnierzy AK? Ksiąg śledztwa? Ksiąg donosicieli i konfidentów UB? Zapomniał? No to w końcu jak z nim jest? Bohatrer czy zdrajca współpracujący z NKWD (Zołotar Iwan to przecież enkawudzista jakich mało, Nastojaszczij Gieroj Sawietskiego Sajuza i Krasnoj Armji. Nawet chyba miał swoją ulicę w Nowym Sączu ten "ruskij partizant".
Nic już nie wiem - walczył z komuną czy współpracował?..
majachogori 2015-03-30 19:07:31
Ogień był porucznikiem Batalionów Chłopskich, a nie majorem AK. Prowadził akcje bojowe z polecenia AK razem z partyzantami radzieckimi Zołotara, mających obozy na Stawiancu. Podczas słowackiego powstania przeciw administracji ks. Tiso wspólnie wspomagali tamtejszych partyzantów, rozbijali posterunki graniczne, likwidowali niemieckich kolaborantów na Spiszu, wysadzali niemieckie pociągi, jadące na wschodni front. Oddziały Ognia udaremniały rabunkową wycinkę lasów przez Niemców w Gorcach, którym drewno potrzebne było do budowy okopów na froncie zachodnim i wschodnim. Ogień na masową skalę niszczył księgi podatkowe i ewidencji ludności prowadzone przez sołtysów, aby Niemcy nie deportowali "niepokornych" górali do obozów koncentracyjnych czy obozów pracy przymusowej i, aby nie zabierali im koni, bydła i trzody chlewnej, tak potrzebnej na konserwy mięsne dla żołnierzy. O współpracy i konfliktach z AK jest dużo w necie opracowań niezależnych historyków. Można sobie poczytać.
FanclubBeaty 2015-03-27 11:23:17
MOże i masz racje :( Wszystko w tym kraju schodzi na psy i inżynierowie i bohatarzy
3xXXL 2015-03-25 08:11:25
Z Ognia taki bohater jak z Łorcyka inżynier.
Hamerykan 2015-03-25 03:08:11
To po kiego ciorta ten "major AK, dowódca oddziału Błyskawica - w 1945 roku" - w czasie okupacji nikt mu z AK nie nadał ani stopnia, ani dowództwa oddziału - pojechał wiosną 1945 roku do Lublina do "nowej władzy Polski" i tam został współpracowikiem Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego. Jego ludziom, którzy przez jakiś czas byli milicjantami w Nowym Targu, kilku partyzantów AK, którzy byli w lesie w I PSP AK przez kilka lat, zawdzięcza wywózkę na Sybir (poprzez Myślenice lub Kraków - gdzie "partyzanci z oddziały Błyskawica" ich odstawili do NKWD. Jednym z nich był prezes Związku Sybiraków na województwo nowosądeckie, mieszkaniec Kamionki Wielkiej, który na Syberii był do 1957 roku od 1945. Ogniowi nikt nie nadał stopnia oficerskiego, ani BCH, ani inni Ludowcy -tym bardziej AK, dopiero jako zastępca Komendanta MO w Nowym Targu dostał "oficjera". I proszę mi nie mówić, że w MO był na rozkaz AK, AK się od niego odźegnało już w 1943 roku.
Polecam książkę Korkucia Macieja - zaznaczam, że nie ma nic wspólnego ani z UB ani z SB ani inną bandą - tylko napisał książkę "Józef Kuraś - Ogień - Podhalańska wojna 1939 - 1945".
FanclubBeaty 2015-03-24 07:07:23
Czy to nasze Dorocie ogłasza się w TP?

WRÓŻBY - TAROT - Tel. 501 195 550.
majachogori 2015-03-23 16:15:32
Sprawdziłam, Ogień urodził się w Waksmundzie i tam wychował. Jego ojciec był rolnikiem, przez kilkanaście lat jeździł do Pesztu na Węgry i pracował jako murarz. Potem był komendantem Straży Pożarnej, potem wójtem, a jeszcze potem był prezesem organizacji paramilitarnej, która zasilała legiony Marszałka Józefa Piłsudskiego. No cóż, postawili mu pomnik, bo Bracia Kaczyńscy to prawnicy, mieszkali na Żoliborzu w stolicy, Może nigdy nie byli w górach i nie znali tragicznych okoliczności walk partyzantów z reżimem. Jarosław napisał doktorat o Leninie i bolszewikach. Trzeba pamiętać, że do Polski pod koniec wojny weszła Armia Czerwona i NKWD (czytaj sowieckie gestapo) w celu likwidowania partyzantki. Weszło 15 pułków NKWD, na wszystkich 35. W lasach ukrywało się i walczyło ponad 50 tysięcy mężczyzn. Wydaje mi się, że wszystkich zabito, rozstrzelano, zamordowano w obławach, podczas ucieczek, a rannych dobijano bagnetami i wywieziono do łagrów na Syberię, skąd nie było odwrotu. A ile torturowano w katowniach, dopiero się od niedawna dowiadujemy. Skoro macie takie ciekawe informacje o Ogniu, to zbierajcie, spisujcie i wyślijcie do IPN-u, bo oni tam nie prowadzą badań terenowych, tylko analizują dokumenty bezpieki.
Kuśnierz 2015-03-15 22:27:52
Jeśli chodzi o pochodzenie Kurasia- to urodził się we Waksmundzie.Natomiast ja pamiętam wzniesienie jego pomnika w tej wsi.W środku tygodnia przywieziono na cmentarz we Waksmundzie jakiś kamień zawinięty w folię.Wszyscy tam pracują od rana do wieczora, więc nikt się nie interesował tym nieskromnych rozmiarów zawiniątkiem.Reszta potoczyła się szybko.Wpadli bracia Kaczyńscy z ówczesnego Porozumienia Centrum razem z kilkoma innymi politykami.W ciągu jednej dopołudniowej godziny odbyła się cała uroczystość- poświęcenie,przemowa, złożenie kwiatów.Następnie zaczęli się zbierać ludzie z Waksmundu, którym się to wszystko strasznie nie podobało- były przepychanki itp. ale ktoś powiedział,że poświęconego nie wolno dotykać- więc wszyscy się odgrażali.Potem ludzie z Ostrowska powiedzieli,że przyjdą w nocy i go wykopią- bo nigdy nie zapomną ludzi, których on osobiście zamordował.Ktoś postawił wówczas ochroniarzy, którzy pilnowali tego obelisku przez kilkanaście następnych dni.Waksmundziany nie lubiały wówczas Ostrowianów za bardzo- i popuścili, bo rywalizacja była ważniejsza od całokształtu...I tak potem ludzie byli bardzo źli na całą tą sytuację.Jak przyszła następna powódź- to pół tamtejszego Podhala mówiło, że to kara od Boga za to, że zrobiono pomnik dla mordercy.Znam także fakt iż podczas koczowania pod Turbaczem spóźnił się z patrolu jeden młody zwiadowca- potem było przesłuchanie,bicie,groźby a na końcu jego egzekucja przez Kurasia- po tym fakcie nastąpił rozłam w oddziale i kilku ludzi odeszło...Może jestem stronniczy- ale te fakty poznałem osobiście i muszę się nimi podzielić...
z boku 2015-03-15 01:36:43
Naprawde nic z tego? Zadnego komentarza??
Goralzbialej 2015-03-14 21:23:57
Bardzo mnie cieszy poruszenie tego tematu.Tylko zastanawiam się nad jedną rzeczą.Otóż z tego co wiem-Kuraś był z Ostrowska- tylko jego niby grób jest we Waksmundzie.
PYTAC 2015-03-12 13:50:24
Dorotko.
Powiem Ci krotko
Siumnes dziywce siumne,ale nie rozumne
siumniejse bywały,a z ludźmi godaly.
Nie idź tą droga Kochana.
z boku 2015-03-12 13:21:07
Zgadzam sie z Toba. Znam takie wlasnie historie. Ale nawet bandycie nalezy sie proces.Dziwi mnie fakt ze Pani Kubik nic nie pisze na temat zbieznosci nazwisk. Cisza tez w sprawie bandy z Gronkowa. Myslalem ze mozna bylo wyjasnic czytelnikom niektore kwestie.
majachogori 2015-03-12 06:58:17
Prof.ks.J.Tischner do końca swojego życia bronił Ognia. Uważał, że wiele grabieży, napadów, kontrybucji, likwidowanie sowieckich konfidentów robiły różne zbójeckie bandy, grasujące na Podhalu, podszywając się pod Ogniowców. Józef Kuraś miał 32 lata jak ranny popełnił samobójstwo, podczas obławy.. Osiem lat był partyzantem, w tym sześć lat walczył z niemieckim okupantem. W żadnej naukowej publikacji nie znalazłam aby osobiście zabijał Żydów, uciekających na Słowację. Za to w lutym 1947 roku partyzanci Ognia usiłowali przebić się przez Dolinę Starorobociańską w Zachodnich Tatrach na Słowację, na potem na Zachód. "Marny" z pięcioma partyzantami udali się na nocleg w Kościelisku do willi ZHP. W nocy funkcjonariusze UB i KBW otoczyli dom, wrzucili granat do pokoju w którym spali partyzanci. Od postrzału pociskiem dum-dum zginął "Koliba", a 4 partyzantów poddało się i wyszli z płonącego budynku. UB kazała im się położyć na śniegu i wykonała egzekucję, zabijając strzałem w tył głowy. Polaczykównę, "Stokrotkę", szwagierkę Ognia zatrzymano, jako cenne źródło informacji. Akcja była osobiście prowadzona przez mjr Bronisława Wróblewskiego z Ministerstwa bezpieczeństwa Publicznego. Partyzanci powinni mieć proces sądowy, a nie zabijani jak zwykli kryminaliści.
majachogori 2015-03-11 11:08:54
Pięciu górali z Waksmundu (dawniej Wilcze Pole) bohatersko walczyło w bitwie pod Grunwaldem z rycerzami Zakonu Krzyżackiego. Król Władysław Jagiełło nadał im przywilej - wypasu owiec w Tatrach, w Dolinie i na Hali Waksmundzkiej. A trzeba wiedzieć, że ta wieś została założona na prawie niemieckim w XIII wieku, z niemieckich osadników. Górale z tej wsi kultywowali pamięć o walecznych przodkach, którzy pieszo przeszli niemalże całą Polskę i bohatersko walczyli w tej bitwie, walnie przyczyniając się do wiktorii pod Tannenbergiem czy Stenbarkiem, jak ją Niemcy nazywali. Józef Kuraś też o tym wiedział, bo uczył się o tym w gimnazjum.
majachogori 2015-03-11 08:32:58
@ niegazda
Mylisz się, Polaczykówna z Nowego Targu, nauczycielka, była drugą żoną "Ognia". Brał z nią ślub w 1946 roku, nawet zaprosił na wesele funkcjonariuszy z PPR i komendy UB. Pierwszą żoną Ognia była Elżbieta Chorążowa. Zginęła w tragicznych okolicznościach. Wcześniej na Turbaczu zginęło dwóch niemieckich agentów rozpracowujących ruch oporu. Nocą 26 czerwca 1943 roku esesmani z Waffen SS otoczyli wieś Waksmund i dom Ognia. Zastrzelili ojca Ognia i jego żonę ( pierwsza wersja), według drugiej wersji spalili ich w płonącym domu. Synka 2,5 letniego żywego wrzucili do płonącego domu. 5 dni później wieś Waksmund otoczyło kilkaset esesmanów, wszystkich mieszkańców spędzono na cmentarz, twarzami do ziemi, a konfidenci (Polacy) wskazywali rodziny partyzantów. 33 osoby zostały wywiezione do obozów koncentracyjnych, w tym dwóch braci Ognia, a 5 domniemanych partyzantów Niemcy rozstrzelali na miejscu.Ogień to tragiczna i heroiczna osobowość i dobrze byłoby wyjaśnić wiele tajemniczych zdarzeń, póki żyją jeszcze świadkowie.
z boku 2015-03-10 13:46:31
Pani Dorota cos na ten temat napisze?? Jak to bylo z tym kubikiem??Moze to bolesne ale prawda historyczna ma juz to do siebie ze czasem boli niemilosiernie.
z boku 2015-03-10 00:38:47
*******Gronkow-Gronkowianie
dziadek 2015-03-08 15:05:41
@cyklista 2015-03-07 17:39:36.
Mieszkał w latach sześćdziesiątych – siedemdziesiątych w Zakopanem pewien pan. Szła o nim gadka, że zaraz po wojnie był w UB w N. Targu. Że coś tam nawet szefował. Jego żona uczyła gdzieś w szkole, o ile dobrze pamiętam to w ósemce. Później przez jakiś czas był szefem komunikacji w zakopiańskim urzędzie.
Nie było by w tym nic ciekawego gdyby nie to, że (może zbiegiem okoliczności) nazwisko tego pana było takie samo jak nazwisko pani Doroty, właścicielki tego bloga.
z boku 2015-03-08 14:58:58
Ksieze Wladyslawie.Poruszyl Ks. bardzo bolesny temat. Ktokolwiek przeczyta to co napsze niech ma swiadomosc ze to nie jest sprawdzona dokladnie informacja ale znam to z opowiesci tylko kilku osob. Moj ojciec zostal postrzelony w noge przez kogos z odzialu ognia. Po latach spotkali sie twarza w twarz, znali szczegoly tamtego zdarzenia ale domniemany strzelajacy wukluczyl mozliwosc postrzelenia ojca. Wowczas doszlo do wyjasnienia dlaczego Ogniowcy przyszli do wsi. Otoz czesto we wsi dochodzilo do grabierzy niby ogniowcow ale to wygladalo inaczej niz gdy ogniowcy rekwirowali jakis owies czy make a nawet slonine. Wowczas ojciec dowiedzial sie to o czym wzasadzie wszyscy byli przekonani ze byli grakowianie I banda ognia ale rodzaj towarow rekwirowanych roznil sie bardzo.Ogniowcy zabierali to co bylo niezbedne do zycia a grakowianie grabili wszystko co mialo jakakolwiek wartosc.Wedle przekazu to grakowianie zabili czlowieka wracajacego z jarmarku w okolicach zelaznego mostu na bialce a glownym powodem byl rabunek ,ogniowcy przychodzili do domow nie rabowali w ten sposob. Z przekazow wiem ze Ogien zrobil porzadek z tymi co sie podszywali pod niego. Dla mieszkancow wsi rabunek byl rabunkiem ale zgodnie przyznawali ze ze ogniowcow mozna bylo uprosic cos a u grakowian nie bylo litosci . Tu by sie zgadzalo z nasza wiedza ze doszlo do mordu ale jednoczesnie by dawalo jakis cien na powody tych strasznych zdarzen (mordow z jednej I drugiej strony)
cyklista 2015-03-08 13:47:51
A może prawda jest taka ?

"Wielokrotnie na łamach „Hal i Dziedzin” ukazywały się artykuły poświęcone osobie Józefa Kurasia, bardziej znanego pod pseudonimem „Ogień”. Zawsze śledziłem je z uwagą i próbowałem konfrontować te wiadomości z tym, co słyszałem o „Ogniu” w Gronkowie, Waksmundzie, Ostrowsku, Łopusznej, Szaflarach, Nowym Targu i Ochotnicy.
Czasami uderzał w tych artykułach ton moralizatorski. Przypominano, jak to komunistyczna propaganda szkalowała i niszczyła dobre imię jednego z największych synów Podhala. Co zatem skłania mnie do napisania tych kilku słów właśnie w sprawie „Ognia”? Myślę, że mam wystarczający powód. Jestem wnukiem człowieka osobiście zastrzelonego przez „Ognia”.
Mój dziadek, Władysław Zagata-Łatanek, otrzymał strzał w tył głowy w chwili, kiedy wskazywał „Ogniowi”, gdzie mieszkają jego sąsiedzi, Kudasikowie. Był sylwestrowy wieczór roku 1945. W chwili śmierci dziadek miał 36 lat. Zostawił żonę i czworo dzieci. Najmłodsze z nich miało zaledwie 2 lata. Ludzie „Ognia” poszli dalej przez wieś w stronę Ostrowska. U Wojciecha Barana zatrzymali następnych dwóch gronkowian. Jednym z nich był Stanisław Haręza, a drugim brat mojego dziadka, Stanisław Zagata-Łatanek. Pierwszego z nich przepędzono, a drugiego zamordowano na progu. Miał 32 lata. Od Barana oddział poszedł do Szewczyków. Tam wyciągnięto z domu Józefa Szewczyka, który właśnie spożywał wieczerzę z żoną i trójką dzieci. Zastrzelono go pod jabłonią. Miał 34 lata. Od Szewczyków ludzie „Ognia” idą dalej. U Grońskiego-„Pocfy” gra muzyka, bawią się młodzi w oczekiwaniu na Nowy Rok. Strzał w powałę jest znakiem, że szykuje się coś niedobrego. Przybyli pytają o Leona Zagatę-Łatanka. Wyczytany wysuwa się do przodu. Prowadzą go do na dwór, gdzie ginie od kul. Miał niecałe 18 lat. Scenie tej przyglądał się jeszcze jeden Zagata-Łatanek, Bronisław, lat 21. Według naocznych świadków miał uderzyć „Ognia” w twarz i krzyknąć: „Za co zamordowałeś mi brata?”. Zginął od kul całego oddziału, posiekany tak, że nie można było rozpoznać jego twarzy.
Ale to jeszcze nie koniec tragedii w Gronkowie w pamiętną noc sylwestrową 1945 roku. Na końcu wsi, wśród owiec, został jeszcze zastrzelony Władysław Krzystyniak, lat 28. Kiedy do wsi wracał brat i ojciec zastrzelonych Zagatów-Łatanków, ludzie ostrzegli ich, aby uciekali, informując ich o straszliwej tragedii, która dopiero co się dokonała.
Owej nocy miało zginąć jeszcze więcej gronkowian, ale szczęśliwym zbiegiem okoliczności ludzie „Ognia” nie zastali ich w domu. Do dziś nieznane są przyczyny tej tragedii. Gronkowscy partyzanci – to znaczy ci z nich, którzy przeżyli – zawsze woleli unikać tego tematu, bojąc się zemsty ze strony krewnych ofiar. Może ktoś wreszcie powie nam prawdę!? Czy zamordowani w noc sylwestrową 1945 roku gronkowianie to same psubraty, awanturnicy, złodzieje, donosiciele, czy też chodziło o co innego? A może były to osobiste porachunki? Sam „Ogień” bywał kilka razy w domu mojego dziadka, dołączając się do libacji po powrocie Łatanków ze Słowacji (byli handlarzami i przemytnikami, w czasie wojny przeprowadzili przez granicę między innymi setki Żydów polskich). Jeszcze w latach sześćdziesiątych przybysze z Izraela szukali mojego dziadka Władysława, aby podziękować mu za pomoc w ocaleniu życia, nie wiedząc nic o jego śmierci i całej straszliwej tragedii).
Nie wiadomo też, dlaczego nie wykonano wyroku na innych skazanych przez „Ognia” na śmierć gronkowianach, między innymi na proboszczu, księdzu Wiktorze Błotko, i kierowniku szkoły, Przytule. Czy jedyną winą Władysława Krzystyniaka były słowa wypowiedziane do prowadzących w góry gronkowskie krowy: „Hej, dobrze się wam paść ludzką krzywdą?” Czy gwizd Ludwika Bryji na przechodzących przez wieś partyzantów był wystarczającym powodem, aby wydać na niego wyrok śmierci?
Po zamordowanych zostały płaczące matki, żony i dzieci. Do dziś opowiadają starsi gronkowianie o matce zamordowanych Łatanków, która do samej śmierci opłakiwała utratę swoich czterech synów (kilka lat wcześniej zmarł na gruźlicę jeszcze jeden jej syn, student Franciszek). Ludzie z daleka obchodzili jej dom, gdyż, zwłaszcza wieczorami, słychać było jej płacz przechodzący w skowyt. Po kilku latach zmarła z bólu. Po wykonaniu wyroków śmierci na gronkowianach, ludzie „Ognia” zagrozili, że spalą całą wieś, jeśli ktoś pójdzie na pogrzeb pomordowanych. Tak samo grożono śmiercią przeklinającym ich żonom i krewnym pomordowanych. Nie trzeba dodawać, że tragedia ta spowodowała zubożenie tych rodzin i ból, którego wystarczy na kilka pokoleń. Do ofiar nocy sylwestrowej roku 1945 trzeba dodać jeszcze kilkunastu gronkowian, którzy zginęli z rąk ludzi „Ognia”, zarówno w czasie wojny, jak i w następnych latach.
Słów tych nie pisze człowiek pałający nienawiścią czy wysługujący się komunistom. Broń mnie Panie Boże! Zarówno ofiary, jak i ich oprawcy są już dawno na Boskim sądzie. Wcześniej czy później prawda wyjdzie na jaw. Wiem, że żyją jeszcze ludzie, którzy byli u „Ognia”. Może oni coś dopowiedzą? A może wreszcie usłyszymy zwyczajne, chrześcijańskie „przepraszam” czy też góralskie „wyboccie”? Na to czekają rodziny ofiar poległych z rąk „Ognia” i jego ludzi nie tylko w Gronkowie. Jeżeli rzeczywiście „Ogień” i jego ludzie byli gorącymi patriotami i bojownikami o wolną i niepodległą Polskę, sprawa ta musi być wyjaśniona. W przeciwnym razie zarówno on, jak i jego ludzie, nadal nazywani będą, i to bynajmniej nie tylko przez komunistyczną propagandę, „bandytami”.
ks. Władysław Zarębczan, Rzym "
Abeto 2015-03-08 07:50:10
Prezydent dobrze powiedział,cytuje"Pamiętamy i mamy w zasadzie jasny plan działania, związanego z potrzebą odbudowy, w narodowym wymiarze, pamięci o ofiarach czasów stalinowskich, o ofiarach, które były ofiarami właśnie tych Żołnierzy Wyklętych. My wiemy, że jest do wykonania ciężka praca, ale też czujemy, że wiele też udało się osiągnąć."
cyklista 2015-03-08 07:33:56
Rodziny zamordowanych w Gronkowie też ich uważają za bohaterów ?
z boku 2015-03-07 22:22:24
Nie bede sie spieral ale swoje powiem. Moim zdaniem my mozemy Ich nazywac wykleci bo stalinowcy nazywali Ich bandytami. I tu jest roznica.
cyklista 2015-03-07 17:39:36
No no, jest co świętować. Koniecznie należy złożyć hołd pamięci szefa UB w Nowym Targu.
niegazda 2015-03-06 00:34:52
Akurat pierwsza zona Kurasia byla niejaka gorolka Polaczyk (czyli moja krewna) Dawniej Dr Snopek sp mowil (potajemnie) o rodzinie Polaczykow. Oczywiscie przyjdzie czas , ze tak samo jak Dorotka bede tego bede dociekal .
Fibi 2015-03-06 00:17:41
O jaka nasza Dorotka patriotka, do ONR-u ześ sie zapisała cy cuś. :)
FranekBunc 2015-03-05 15:34:06
"Nie poddali się jak inni by w ciepłych bamboszach oglądać reżymową tv" - a to w tamtych casach była już tv?...
cobra 2015-03-04 11:19:15
sukanie ..to już niestety masz we krwi.. fajnych masz rodziców..;) pozdrów ich ode mnie...
Abeto 2015-03-04 10:33:04
Nooo,to i ty nie sukoj nikomu jak kto pise jakeś taki "cfaniaczek" .
Klara 2015-03-04 10:24:10
@cobra*
cobra 2015-03-04 10:23:23
@Michał..dzięki żeś się tylko do przecinków przypier...ił..ale ja nie być redaktor i nie mam zamiaru zwracać uwaga na przecinka..;)
Klara 2015-03-04 10:22:23
@,Michał K,
w takim wypadku nie pozostaje mi nic innego, jak tylko zaproponować, abyśmy wrócili do podstawówki razem. Weźmy też Pana @coba.
Tak na marginesie.
Używam nicku "Klara" z dużej literki i proszę o poprawne przepisywanie!
Michał K 2015-03-04 10:00:25
@ klara- myślałem, że nie muszę już tłumaczyć tzw. składników wyrazowych- wróć do podstawówki. @Cobra praktycznie przecinków nie używa....
Klara 2015-03-04 09:06:27
@Michał K,
nie zawsze przed "że" stawiamy przecinek!
Tak na marginesie.
Cytuję: "@cobra - apropos ortografii, zapamiętaj, że przed " że" zawsze używamy przecinka....",
a poprawnie:
@cobra, à propos ortografii. Zapamiętaj, że przed " że" zawsze używamy przecinka.
Michał K 2015-03-04 08:25:04
@cobra - apropos ortografii, zapamiętaj, że przed " że" zawsze używamy przecinka....
dorotkaK 2015-03-03 21:50:04
Och, ja już sama nie wiem czy dzięń dobry czy dobranoc....
rys 2015-03-03 17:08:41
Teraz to chyba dzien dobry.
dorotkaK 2015-03-03 04:45:53
Dobranoc pchły na noc :)
cobra 2015-03-02 22:45:04
Pseudonim: rys 2015-03-02 20:20:53
dorotkaK - nie wiem czy wiesz.Polacy jako Narod jest od 1410r narodem wykletym przez owczesnego papieza. Nawet polskojezyczny papiez tej klatwy nie anulowal.Pewnie mial wazniejsze sprawy.....jesteś biedaku jednym z tych ofiar tej klątwy..która się objawia tym że Bóg cię opuścił w ortografii analfabeto!!!
cobra 2015-03-02 22:40:03
rys ..inwalido umysłowy..przecież ta twoja czerwona liberalna opcja nie ma przeciw wskazań w zabijaniu nienarodzonych więc w czym masz czerwony psie problem..w tym że masz zaliczone dwie klasy podstawowe ..bo nie możesz poprawnie sklecić jednego wyrazu bez błędu..sieroto czerwona!
dorotkaK 2015-03-02 21:49:39
@ rys komu noc temu noc :) dobranoc zatem
rys 2015-03-02 21:40:57
dziadek - internet jest kopalnia wiedzy. Jak Cie jakis temat zainteresuje to trzeba pokopac. Pierwsze zawsze wyskakuja niezadko okrojone lub ocenzurowane wiadomosci. Im dalej tym ciekawsze i bardziej wartosciowe. Naprawde warto.
nieżalezny 2015-03-02 21:30:27
Poczytajcie książki Zychowicza to sobie wyrobicie zdanie na temat naszego dowództwa i polityków II RP. Tego faceta ciężko posądzić o to, że jest komuchem.
rys 2015-03-02 21:25:06
dziadek - jestesmy mocnym Narodem w jednosci. Dlatego glownie kraje sasiednie z Watykanem staraja sie nas sklocic. Co im wychodzi bardzo dobrze. Nawet ta sama opcje polityczna wywodzaca sie z Solidarnosci udalo im sie podzielic.Nie mowiac o wyznawcach religi Katolickiej.
rys 2015-03-02 21:19:06
dziadek - wiem ze Zachod nas po prostu sprzedal. Tak jak nasi sojusznicy wystawili nas w 39.
dziadek 2015-03-02 21:12:50
Wikipedia tak te czasy opisuje:
Konferencja jałtańska (od 4 do 11 lutego 1945), także konferencja krymska – spotkanie przywódców koalicji antyhitlerowskiej (tzw. Wielkiej Trójki): przywódca ZSRR Józef Stalin, premier Wielkiej Brytanii Winston Churchill oraz prezydent USA Franklin Delano Roosevelt. Była to jedna z konferencji wielkiej trójki, miała miejsce po konferencji teherańskiej (listopad-grudzień 1943), a przed konferencją poczdamską (lipiec-sierpień 1945). Wielka trójka odbyła wiele konferencji, jednak na konferencjach teherańskiej, jałtańskiej oraz poczdamskiej zapadły decyzje najwyższej wagi.
Na konferencji rozstrzygnięto sprawę Niemiec: siły każdego z trzech mocarstw łącznie z Francją będą okupowały wyznaczone na konferencji 4 strefy Niemiec (jedna dla każdego państwa). Zgodnie z tym planem przewidziano utworzenie skoordynowanej administracji i kontroli za pośrednictwem Sojuszniczej Komisji Kontroli, złożonej z naczelnych dowódców trzech mocarstw.
Obciążono Niemcy reparacjami wojennymi[1]
Związek Radziecki otrzymał „zwierzchnictwo” nad Polską i jedną trzecią Niemiec (Turyngią, Saksonią, Meklemburgią, Brandenburgią i Pomorzem Przednim)[1].
Podjęto decyzje o transferze ludności pomiędzy państwami (m.in. przesiedleniu Niemców z Polski, Węgier, Czechosłowacji)[1].
Polska utraciła Kresy Wschodnie na rzecz Związku Radzieckiego[1].
Ustalono rekompensatę dla Polski w postaci dotychczasowych ziem niemieckich: Ziemi Lubuskiej, Pomorza Zachodniego, Prus Wschodnich i Śląska oraz – ponadto – byłego Wolnego Miasta Gdańsk[1],.
Mocarstwa zgodziły się na utworzenie Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej urzędującego w Warszawie, który zobowiązany został do przeprowadzenia wolnych, nieskrępowanych wyborów na zasadzie powszechnego głosowania (wybory zostały sfałszowane)[1].
Churchill i Roosevelt uznali zgodność działań NKWD z konwencją dotyczącą prowadzenia wojny na lądzie – w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa, spokoju i porządku na tyłach Armii Czerwonej na terytorium Polski. Sojusznicy dali Stalinowi carte blanche na siłowe zniszczenie podziemia zbrojnego – przede wszystkim Armii Krajowej i Narodowych Sił Zbrojnych[2]. Roosevelt zapewnił Stalina, że Stany Zjednoczone nigdy nie będą popierać tymczasowych władz polskich, które byłyby wrogie jego interesom[3].
Stalin zobowiązał się do przystąpienia w dwa do trzech miesięcy po kapitulacji Niemiec do wojny z Japonią, w zamian za co otrzymał obietnicę m.in. utrzymania status quo w Mongolii Zewnętrznej, przywrócenia praw utraconych przez Rosję w 1904 roku, dotyczących Południowego Sachalinu i Portu Arthur, oraz przejęcie przez ZSRR Wysp Kurylskich.

Nie wiem jak Wam, bo mnie nasuwa się myśl – „z motyką na księżyc”.
rys 2015-03-02 21:12:36
dziadek - owszem slyszalem. Raczej czytalem. Wcale nie pisze ze wszystkie oddzialy AK tak postepowaly. Co ma Kosciol do tego -nie wiem.
dziadek 2015-03-02 21:00:47
@rys – dysponujesz dużym zasobem wiadomości na tematy kościelne. A słyszałeś o oddziałach partyzanckich działających w tym okresie z tym że organizowanych przez ówczesną bezpiekę.
Celem tych oddziałów było wywołanie negatywnych skojarzeń, znienawidzenie przez ludność ruchu niepodległościowego.
rys 2015-03-02 20:37:36
Raczej dobrej nocy p.Dorotko.
dorotkaK 2015-03-02 20:28:00
@rys nie mam pojęcia o klatwie papieskiej.

@urcyk ja nie poruszyłem tematu dzieci ukrainskich napisałam tylko ze w takich okolicznościach też dużo dzieci ginie. Wojna to wojna i tyle. Nie chce tego oceniać bo nie jestem historykiem. Miłego dnia wszystkim
rys 2015-03-02 20:20:53
dorotkaK - nie wiem czy wiesz.Polacy jako Narod jest od 1410r narodem wykletym przez owczesnego papieza. Nawet polskojezyczny papiez tej klatwy nie anulowal.Pewnie mial wazniejsze sprawy.
rys 2015-03-02 20:14:51
dorotkaK - troche sie rozpedzilem. O tym sa ksiazki a nie waski temat na blogu.
Tusk to polityk ,a politykom nie wierze.Nie trzeba daleko szukac.Zakopane- ile bylo obietnic i jak na razie nic. Nawet pan Kalata (teroz pon) tyle obiecywal , a wrecz zapewnial ze nie bedzie kandydowal - jak widac. Szkoda sobie glowe zawracac. Mozna im tylko cos kolwiek przypomniec i miec nadzieje na poprawe.
uorcyk 2015-03-02 20:08:37
po co potuszylas temat Ukrainy? tam teraz tez gina dzieci, rosnie pokolenie dzieci z piwnic pod ostrzalem z rosyjskich wyrzutni rakietowych.. to jest Okay?
dorotkaK 2015-03-02 19:47:31
@tatrohonia wiem dobrze co znaczy termin wyklęci i skąd się wziął więc mnie nie pouczaj proszę.
Nie podoba mi się taki termin i tyle.
Co do reszty już wielokrotnie tłumaczyłam się z tego.
Nie pajacuj proszę!
dorotkaK 2015-03-02 19:42:48
@rys nie wiem co dzieci winne. Na Ukrainie też zabijają i upa zabijala dzieci. Dlaczego do mnie masz pretensje? Czy ja jestem winna temu?
Proszę zmień temat bo nie widzę sensu żeby to wałkować.
rys 2015-03-02 19:01:03
p.Doroto - co dzieci winne?
rys 2015-03-02 18:59:44
Z książki „Wiara i wina" Jacka Kuronia: „(...) w 1945 roku chore na gruźlicę dzieci żydowskie, przez całą wojnę ukrywane pod podłogami, jechały do Zakopanego. Na Obidowej zatrzymali je chłopcy »Ognia« i ten kazał wszystkie rozstrzelać (...)".
dorotkaK 2015-03-02 18:58:03
Gruba kreska to było największe nieszczęście 3 RP wszystkich komuchow należało odsunąć od władzy i zakazać zajmowania ważnych stanowisk. Niestety jest jak jest.
rys 2015-03-02 18:57:11
24 IX 1947 r. bojówka grupy „Huzara" dowodzona przez W.B. pseudonim „Ponury" we wsi Gąsówka-Oleksin (pow. wysokomazowiecki) zamordowała Marię Górską, jej dwoje dzieci – Zofię i Czesława – oraz osobno Czesława Falkowskiego.
dorotkaK 2015-03-02 18:56:15
No Ale co to ma do rzeczy? A esbecja jak mordowala. Widocznie zasłużyli. Mówią że jak się chce łąkę uprawiać to trzeba wszystko wyplewic. Dlatego w Polsce jest jak jest bo dawną esbecja nią rządzi. Niestety to prawda.
rys 2015-03-02 18:51:57
25 XI 1944 r. na kolonii Buchwałowo, pow. sokólski, oddział Armii Krajowej wymordował rodzinę Chlabiczów: Michał (lat 50), jego żona Marianna (lat 42) oraz ich córki: Wiera (lat 15), Helena (lat 10), Anna (lat 7), Niuta (lat 5), Mikołaj (lat 2), nieochrzczone jeszcze dziecko 6-tygodniowe, Aleksander Chlabicz (lat 60) – brat Michała, Maria Chlabicz – żona Aleksandra (lat 50). I ranili: Annę Chlabicz (lat 17), Ninę Chlabicz (lat 10) oraz chłopca (lat 16) o nieznanej tożsamości.
dorotkaK 2015-03-02 18:50:33
@rys nie pamiętasz jak herod mordował czy holocaust? No niestety taki świat.
dorotkaK 2015-03-02 18:49:09
@rys też odnoszę takie wrażenie że jest to naród wyklęty dlatego emigrowalam. Nie wiem czy sluchaliscie na yt kłamstwa Tuska jak obiecywał obniżać podatki warto posłuchać i sobie wyrobić zdanie.
Sprzedaż kolei pkl to też hańba.
rys 2015-03-02 18:47:43
p.Doroto - jakie realia zezwalaja na mordowanie z premedytacja dzieci a nawet niemowleta.
dorotkaK 2015-03-02 18:46:52
@jo a tam czepiasz się! Gdzie ci niby przecinka brakuje. Ale z Ciebie esteta :) Zgoda, ale potem Ci żołnierze prawimyslni siedzieli sobie przed telewizorkami nie napisałam że to było w czasie stalinizmu. Znów się czepiasz. Zupełnie niepotrzebnie
rys 2015-03-02 18:45:24
Wyklety to jest caly Narod Polski. Co wyprawialy niektore bojowki AK mozna porownac do .......... . Tym co faktycznie walczyli o wolnosc pomnikow nie stawiaja.
dorotkaK 2015-03-02 18:44:30
@dziadek słuszna uwaga!!!

@rys ej kolego trochę relatywizujesz. Co innego przemoc domowa a co innego walka z okupantem takim czy innym. Nie to że pochwalam roztrzeliwanie dzieci ale to były inne realia. Nie da się ich porównać. Tak myślę.
uorcyk 2015-03-02 18:23:17
niektorzy za prawde wywywaja innych od ekoterrorystów :P
Abeto 2015-03-02 18:16:33
Takie myślenie doprowadziło Brunona Kwietnia do aresztu.
Tichodroma Muraria 2015-03-02 18:05:22
"Dziś zostało ustanowione Święto "żołnierzy wyklętych" " Nie, nie dziś tylko 3 lutego 2011 roku.Brak zrozumienia co znaczy "żołnierze wyklęci". Wtedy telewizji nie było, by ją oglądać w bamboszach. Poziom wpisów tej Pani nawet na "hejt" nie zasługuje.
dziadek 2015-03-02 17:27:28
@boruta – zgadzam się z Tobą. A jak by tak dzisiaj jakaś grupa ludzi nie wytrzymała i zaczęła zbrojnie walczyć o Polskę wolną od korupcji, kłamstw w mediach, wolności( bezkarności i arogancji) władzy, to jak by byli nazwani?
czopek 2015-03-02 15:22:37
Ponieważ w tej grupie są również bohaterowie wojenni prześladowani przez prosowieckie powojenne rządy, to świeto ma rację bytu. I zgadzam się żeby zmienić nazwę na żołnierzy Niezłomnych, bo coś się chyba komuś pomyliło.
boruta 2015-03-02 11:39:12
Rzeczywistość po wojnie była, jaka była. Podziemie zostało rozwiązane w styczniu 1945 r. więc w świetle prawa był to bandytyzm. Najlepszą metodą na unikniecie tejże sytuacji, byłoby wygranie wojny przez tych którzy nie mogli pogodzić się z rzeczywistością. Raz się przegrywa, raz się wygrywa(pomijając różne układy sojusznicze). Nie popieram terroru ubeckiego, tak jak nie popieram oczywistych morderstw w imię niezrealizowanych marzeń kilku tysięcy byłych żołnierzy podziemia.
Po 5 latach zawieruchy wojennej przeciętny Polak chciał nareszcie spokojnie spać i miał w doopie majętności bogatych rodziny. Kropka.
antyuorcyk 2015-03-02 11:29:42
Niezalezny
dziwnym trafem okazuje sie ze dowodztwo AK nigdy tego wyroku nie wydalo i nie widzieli tego na oczy tylko dziwnym trafem mial go tylko Stabrawa
antyuorcyk 2015-03-02 11:27:38
Niezalezny
dziwnym trafem okazuje sie ze dowodztwo AK nigdy tego wyroku nie wydalo i nie widzieli tego na oczy tylko dziwnym trafem mial go tylko Stabrawa
JO 2015-03-02 10:47:11
Co ma do interpunkcji? Głownie: jeśli buduje się zdania złożone, to należy używać przecinków.
Tak się składa, że wczorajsze święto dotyczy żołnierzy "wyklętych". Odnosi się do ludzi, którzy ginęli lub byli torturowani, szykanowani, itp. w pierwszych latach po wojnie. Więc z ta telewizja to mocno nie na miejscu. Tak można byłoby pisać np. o okresie Solidarności.
cobra 2015-03-02 09:01:04
rys..nerwy coś słabe..puszczają ci..jak się nie ma argumentów to do psychiatryka..typowa wasza ubecka metoda..
FanclubBeaty 2015-03-02 07:36:11
@uorcyk szkoda że nie jesteś taka skrupulatna we własnym blogu i bzdurki piszesz i mijasz się z prawda.
rys 2015-03-02 06:13:43
plemnik - 14-16 lat, rodzina patologiczna ,zabuzenia osobowosciowe.
diagnoza:Skierowac na leczenie psychiatryczne.
cobra 2015-03-01 23:28:43
rys..jak mi cię żal..to tylko twój tatuś ubek wie..;)
rys 2015-03-01 23:10:19
Czy walka z komunizmem usprawiedliwia mordowanie dzieci? Ma pani swoja "Hanbe".
uorcyk 2015-03-01 22:43:32
Dorotka, to swieto ludzi walczacych w okresie powojennym, w czasach tzw stalinowskich wiec chybło ci sie
akm990 2015-03-01 22:20:15
@Aborygen ,a tak przy okazji po co tam zawitałeś , bo widziałem ,że stałeś i nic się nie udzielałeś
nieżalezny 2015-03-01 21:47:29
Pani Doroto, proszę sprawdzić kim był Stabrawa i nie łączyć Go w tak banalny sposób z Urzędem Bezpieczeństwa. Słowacy którzy uciekali ze Spiszu i Orawy do "nowej" Czechosłowacji nie bali się polskiej ubecji a jednak przez kogoś musieli zostawić swoje majątki...



Zwycięstwo niezłomnych w walce reżymem komunistycznym była tak samo realne jak wygranie powstania Warszawskiego (i nie boję się tego porównania bo zdaję sobie sprawę jak ogromną przewagę mieli ludzie Stalina w powojennej Polsce). Wciąganie młodych ludzi do tego typu struktur było zwyczajnie nieodpowiedzialne, bo dla każdego narodu najważniejsze powinno być ratowanie tkanki biologicznej która tak bardzo ucierpiała podczas wojny. Śmiejemy się tak często z naszych elit - ale warto zadać pytanie skąd one miałyby się wywodzić skoro w tak łatwy sposób pozbywaliśmy się drogocennych młodych Polaków. Nasz kwiat narodu musiał walczyć z jakimiś zwyrodnialcami Dirlewangera albo prostakami z milicji, tylko po co?
dorotkaK 2015-03-01 21:34:29
@JO jeszcze małe sprostowanie do JO. Nie wiem co chcesz od mojej interpunkcji? Co do reżymowej telewizji miałam na myśli okres PRL a nie okres staliznizmu. Czyż "waleczni" żołnierze nie należeli potem do ZBOWID-u i nie odbierali świadczeń i talonów na telewizorki? To miałam na myśli. Więc proszę mnie nie łapać za słówka i nie dyskredytować że napisałam bzdury!
dorotkaK 2015-03-01 21:02:09
@Aborygen, czy mógłbyś choć pod tym tematem nie pisać od rzeczy? nie wiem co mi masz do zarzucenia, ale to nie moje zmartwienie.
dorotkaK 2015-03-01 21:00:02
@Coberka uśmiałam się z Twojego wpisu. To miło że Cię zaskoczyłam. Widać nie jestem taka wiedźma jaką mnie malują :) Pozdrawiam
dorotkaK 2015-03-01 20:59:12
Co prawda postanowiłam sollennie nie udzielać się pod tym tematem jednak musze pewne rzeczy sprostować.

@NIEZALEŻNY być może Kuraś nie był kryształowy, ale walczył z reżym komunistycznym to nie podlega kwestionowaniu.
Trzeba też się liczyć z tym, że była esbecja wciąż prężnie w kraju działa i po prostu lubi dyskredytować swoich dawnych wrogów. Jak oni potrafią manipulować to chyba każdy wie. Więc podchodziłabym do tych informacji jakie podałeś ostrożnie, aczkolwiek wiesz... kto jest bez grzechy niech pierwszy rzuci w nią kamieniem.
Dziękuje w każdym razie za zrównoważony komentarz.


No właśnie, Jasiu1 źle mnie zrozumiałeś, nie o to mi chodziło żeby się nie wypowiadać (nawet krytycznie) ale często na moich i nie tylko moich blogach dochodzi do pyskówek niczego nie wnoszących, a ten temat wyjątkowo nie pasuje żeby pod nim do gardeł sobie skakać jak wściekłe psy.
nieżalezny 2015-03-01 20:37:14
Mjr Adam Stabrawa „Borowy”, oficer Narodowej Organizacji Wojskowej, d-ca 1. Pułku Strzelców Podhalańskich AK, skazał Kurasia na śmierć za dezercję i narażenie oddziału na napad Niemców (wyrok oficjalnie wydał Okręg Krakowski AK). Ostrzegał Delegaturę Rządu przed „Ogniem”. Pisał o „bandzie nie mającej nic wspólnego z AK”. Ostrzegał, że używa w sposób nieuprawniony stopnia „porucznika” będąc tylko plutonowym (potem, już po wojnie, Kuraś mianował siebie „majorem”). I kończył stwierdzeniem, że „podobne typy jak »Ogień« nie mogą zostać oficerami” (dokument ten znajduje się w Archiwum Państwowym w Krakowie, w aktach 1. PSP, s. 155).
rys 2015-03-01 20:17:03
p.Doroto - proponuje przeczytac "Ksiege hanby". Moze pozniej cos na blogu.
Aborygen 2015-03-01 19:52:04
Dorotko
ty do hejtu nie dorosłaś , o są różnice poglądowe .

Szkoda że nie byłaś dziś na apelu poległych .
Ale to nie twój wiat i klimat taki inny od niedzielnego shoppingu .

Pozdrawiam
Abeto 2015-03-01 19:11:55
cobra...ty ten czwarty...leming!!!Łykasz wszystko co inni napiszą.
JO 2015-03-01 18:24:33
Zgadzam się z sednem, ale jak zwykle sporo bzdur. Telewizja w Polsce w latach stalinizmu??? Urocze...
Interpunkcja na poziomie "Aborygena"
cobra 2015-03-01 18:09:41
Abeto..ty ten trzeci..;)

Są bowiem trzy rodzaje umysłów: jeden rozumie sam przez się, drugi rozumie to co mu inni pokazują, trzeci nie rozumie ani sam przez się, ani gdy mu inni pokazują; pierwszy jest najwyborniejszy, drugi wyborny, trzeci do niczego.
Jasiek1 2015-03-01 18:00:06
Wpis DorotyK jest dla mnie nie zrozumiały.
Jakże się nie cieszyć poruszenie tak ważnego tematu. Pamiętać należy wszelkie dobro. A zwłaszcza o tych, którzy tworzyli je dla nas. I przypłacili najwyższą ceną.
Z podziękowaniami dla Autorki
cobra 2015-03-01 17:59:45
Są łzy co jak ogień palą,
Są serca, które się nigdy nie żalą,
Są krzywdy, na które nie ma sędziego,
Lecz gdy ktoś płacze,
Nie pytaj DLACZEGO....
Abeto 2015-03-01 17:58:10
"Wywieśmy dziś flagę jak ja zrobiłam!" to daj zdjęcie z tej swojej flagi to ci uwierzę a nie wklejaj co znajdziesz w internecie,druga cobra.
cobra 2015-03-01 17:44:07
Muszę przyznać ze mnie Dorota..mile zaskoczyła..;)Aż się bałem tutaj wchodzić..no no..
dorotkaK 2015-03-01 17:31:28
Uprzejmię proszę o niedodawanie niestosownych komentarzy pod tym wpisem. Dziękuję
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    DO WYNAJĘCIA LOKAL NA PIZZERIĘ W ZAKOPANEM. 502 658 638
  • SPRZEDAŻ | różne
    SPRZEDAM SIANO W BALACH. 502 658 638
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    DO WYNAJĘCIA PLAC POD MAGAZYN. 502 658 638
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    DO WYNAJĘCIA HALE NA WARSZTAT SAMOCHODOWY, LAKIERNIĘ, PRALNIE, HURTOWNIĘ, MAGAZYN. 502 658 638
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE, ŁAZIENKI, ZABUDOWY, ADAPTACJA PODDASZY, REMONTY, DOCIEPLENIA BUDYNKÓW, FASADY. 693 206 403.
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE, DOMY OD PODSTAW, POKRYCIA DACHOWE, SZALUNKI STROPOWE. 693 206 403.
  • USŁUGI | budowlane
    REMONTY I WYKOŃCZENIA. 660 079 941.
  • SPRZEDAŻ | budowlane
    DESKI ŚWIERKOWE, dł. 5 m, gr. 53 mm. DRZEWO OPAŁOWE BUK. 660 079 941.
  • USŁUGI | budowlane
    ADAPTACJA PODDASZY, OCIEPLENIA WEŁNĄ MINERALNĄ, SUFITY PODWIESZANE, ZABUDOWY GK, WYKOŃCZENIA WNĘTRZ. 660 079 941.
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI MINIKOPARKĄ 2.5 TONY - 722 307 227.
  • SPRZEDAŻ | budowlane
    Sprzedam KANTÓWKĘ, KROKWIE, DESKI, GONTY i OPAŁ - 788 344 233.
  • USŁUGI | budowlane
    REMONTY I WYKOŃCZENIA WNĘTRZ KRÓTKIE TERMINY GWARANCJA NA WYKONANE ROBOTY. 602839607
    Tel.: 602839607
  • PRACA | dam
    PENSJONAT "Willa Park" W CENTRUM ZAKOPANEGO ZATRUDNI OSOBĘ DO SPRZĄTANIA I RZYGOTOWYWANIA ŚNIADAŃ. 509 578 689.
  • PRACA | dam
    Kucharz al'a carte- Restauracja Górska w Białce Tatrzańskiej Do uzupełnienia zespołu poszukujemy osoby na stanowisko: KUCHARZ. Oferta pracy dla kucharza z doświadczeniem zawodowym. Praca na stałe, bardzo dobre warunki pracy. Więcej informacji pod nr. 518 259 536 www.restauracjagorska.pl rest.gorska@gmail.com
    Tel.: 518 259 536
    E-mail: rest.gorska@gmail.com
    WWW: www.restauracjagorska.pl
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Zakopane sprzedam wydzielone udziały w kamienicy na Krupówkach. tel 660797241 b12.pl.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Zakopane - DOM na ulicy Grunwaldzkiej. 660 797 241
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Zakopane -sprzedam dom na ulicy Stachonie 660797241 b12.pl.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Działka pow. 41ar do zabudowy położona w Lipnicy Wielkiej pod Babią Górą. 603071487, 609325040.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Las z drzewostanem pow. 41ar w Lipnicy Wielkiej 603071487, 609325040.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    APARTAMENT Za Strugiem, Zakopane - 607 506 428.
  • PRACA | dam
    Zatrudnię TYNKARZA I POMOCNIKA przy tynkach maszynowych. 730 39 73 01.
  • PRACA | dam
    Poszukujemy osób do pomalowania drewnianych balkonów w obiekcie turystycznym w Zakopanem. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt pod numerem telefonu: 693 692 100. 693692100
    Tel.: 693692100
  • KUPNO
    SKUP STARYCH SPAWAREK. 536269912.
  • RÓŻNE
    OBWOŹNY SKUP ZŁOMU - dojazd do klienta. 536269912.
  • USŁUGI | inne
    PROFESJONALNA WYCINKA DRZEW, GAŁĘZI Z PODNOŚNIKA I Z UŻYCIEM LINY. 889 105 476
  • USŁUGI | budowlane
    FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371.
  • USŁUGI | budowlane
    KAMIENIARSTWO. 882080371.
  • USŁUGI | budowlane
    KAMIENIARSTWO, ELEWACJE, OGRODZENIA - WSZYSTKO Z KAMIENIA. 509 169 590.
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI BLACHARSKO-DEKARSKIE, KRYCIE I PRZEKRYCIA DACHÓW, KOMINY, BALKONY, RYNNY, GZYMSY, FASADY. 889 388 484.
  • USŁUGI | inne
    WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    POLE - 1.6 HA i 42 AR. 505 429 375.
  • NAUKA
    NATIVE SPEAKER - JĘZYK ANGIELSKI - nauka face to face lub online, PRZYGOTOWANIE DO MATURY - Zakopane, okolice - 605 069 173
  • USŁUGI | budowlane
    TYNKI MASZYNOWE. 604 857 880.
  • USŁUGI | budowlane
    MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325.
  • USŁUGI | budowlane
    OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.
2024-04-18 21:45 Leśniczy z Morskiego Oka ostrzega (WIDEO) 2024-04-18 21:02 Przyszli studenci sprawdzali jak to jest na ANS 2024-04-18 20:00 Rabka ci wszystko wybaczy, nawet plagę egipską w kolorze blond 2 2024-04-18 18:00 Debata z kandydatami na burmistrza Zakopanego (WIDEO) 31 2024-04-18 17:00 Pienińscy flisacy uroczyście otwierają sezon flisacki 1 2024-04-18 16:27 Kładą asfalt na drodze w Kuźnicach (WIDEO) 2 2024-04-18 16:20 Płytki klinkierowe na elewacje - dlaczego warto je wybrać? 2024-04-18 16:00 Kawałek skały uszkodził figurę Matki Boskiej Fatimskiej w Pieninach 2 2024-04-18 15:15 Anna Tybor kolejny raz w Himalajach zjeżdża na nartach z ośmiotysięczników 2 2024-04-18 14:35 O włos od tragedii na przejeździe kolejowym w Nowym Targu 4 2024-04-18 14:30 Pieśń o Jaśku zbójniku 2024-04-18 14:00 Utrudnienia też na ul. Makuszyńskiego w Zakopanem 2024-04-18 13:00 Zapraszamy na debatę kandydatów na burmistrza Zakopanego. Przygotowania trwają (WIDEO) 2024-04-18 12:24 Akcja szczepienia lisów 2024-04-18 12:08 Kiedy warto zdecydować się na ogrodzenie panelowe? 2024-04-18 12:03 Poranny śnieg w Zakopanem (WIDEO) 2024-04-18 11:08 Najciekawsze gadżety dla firm - Nr 4 cię zaskoczy! 2024-04-18 11:04 Poznaj możliwości kosiarek akumulatorowych Kärcher 2024-04-18 11:00 Jestem z miasta, to widać - przekonuje kandydat na burmistrza (WIDEO) 8 2024-04-18 10:00 Kolejna akcja pomocy pogorzelcom z Chabówki 2024-04-18 09:30 Ten film tętni muzyką Amy Winehouse. Mamy dla Was bilety 2024-04-18 09:30 Chloe Gong wraca do Szanghaju. Finał dylogii o Lady Fortune. Mamy dla Was książki 2024-04-18 09:09 Czy ktoś widział Maksia? 2024-04-18 09:01 Wichrówka pełna tajemnic (WIDEO) 2024-04-18 08:30 Wiosenne wianki w Zawoi 2024-04-18 08:00 Dlaczego Urząd Miasta chroni skazaną naczelnik 9 2024-04-17 22:27 Kocha Tatry, teraz potrzebuje Waszej pomocy 2024-04-17 21:41 Piękne widoki i niesamowity podjazd rowerowy. Z tego słynie Gliczarów (WIDEO) 2024-04-17 21:12 Debata przed drugą turą wyborów w Zakopanem 19 2024-04-17 21:00 Dziadek wiedział, że będę lotnikiem 2024-04-17 20:26 Góralscy studenci mogą starać się o stypendium 2024-04-17 20:00 Nowe strony internetowe parków narodowych 1 2024-04-17 19:30 Przy cmentarzu na Olczy wycięto drzewa 9 2024-04-17 18:44 Dramatyczna walka o życie mężczyzny w Jurgowie 2024-04-17 18:00 Sushi na dowóz w Krakowie - Najlepsze propozycje dla różnych gustów 2024-04-17 18:00 Miasto Dzieci Świata zaprasza całą Polskę do sprzątania świata 1 2024-04-17 17:31 Ruszyły zapisy do tegorocznej edycji Biegu po Oddech 2024-04-17 17:30 Tradycyjny pogrzeb na Podhalu - jak wygląda? 2024-04-17 17:20 Tradycja jest naszą godnością 2024-04-17 17:15 Utrudnienia w ruchu podczas Pieniny Ultra-Trail 2024 2024-04-17 17:00 Oświetlenie LED - czy warto w nie inwestować i ile można zaoszczędzić 2024-04-17 16:32 Znamy trenerów reprezentacji Polski w skokach na sezon 2024/25 (WIDEO) 2024-04-17 16:30 Biżuteria premium - czym się cechuje, czy warto w nią inwestować 2024-04-17 16:23 Takie spojrzenie na piłkę nożną w Zakopanem. Bitwa o stadion (WIDEO) 5 2024-04-17 16:00 Suknia ślubna - jaką wybrać na ślub na Podhalu 2024-04-17 15:46 Zrobiło się nam trochę zimowo w Zakopanem (WIDEO) 2024-04-17 15:30 Kolejny Prolog Wiosny Jazzowej w Stacji Kultura Zakopane 2024-04-17 15:07 Ostry zakręt w Hyrnym 2024-04-17 14:59 Jutro nie wejdziesz do Wąwozu Kraków 2024-04-17 14:30 Teatr "Rabcio" wznawia "Małego Księcia"
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2024-04-18 23:43 1. Brawo brawo i jeszcze raz brawo Pani Agnieszko ! Wszystkie pytania które zostały zadane tak z łatwością Pani na nie odpowiadała! Takiej osoby potrzebuje Zakopane! Stanowczej,kochającej Zakopane i walczące o nie ! Pan Łukasz okazał się bardzo chamski , arogancki bez kultury już nie mówiąc o szacunku bo tu jest totalne dno. Kobiety zanim oddacie głos dokładnie się zastanówcie czy aby napewno chcecie aby rządził Zakopanem chłop który nic nie wie tak naprawdę i nie ma szacunku do kobiet już dziś a co dopiero po wyborach. Murem za Agnieszka !!! Głosujemy na Panią Agnieszkę !!! 2024-04-18 23:39 2. Dla mnie debatę zdecydowanie wygrała Pani Agnieszka. Filipowicz prezentami na koniec pokazał chamstwo, prostactwo i styl bycia obecnie rządzącej koalicji. Ale cóż to właśnie nasza 3 droga tylko pod pokrywka lokalnego komitetu dla zmyłki. Podobny myk jak to całe Dla Podhala. POażka. Jak tacy kompetentni to dlaczego nie wystąpią z list partii która za nimi stoją ?? 2024-04-18 23:30 3. Biedni ci nasi urzędnicy. Zamiast spać muszą pisać komentarze. Od poniedziałku to oni odżyją . Trzymam kciuki za Was. Koniec pańszczyzny . 2024-04-18 23:23 4. Brawo Łukasz Filipowicz! 2024-04-18 23:02 5. Jak patrzę na zdjęcia nowych radnych to tych dwóch to jakiś dramat. Oczy migdały, leży to na fotelu tylko głowa wystaje . Wyrazy twarzy Muminka no masakra i co to będzie w tej radzie ten Szczepcio i Nikus robił. Istny Cyrk zrobili głosując na niego , chcieli freestyle to będzie. Jaki komitet tacy radni. 2024-04-18 22:57 6. Demokracja po równo daje ludności miejscowej po 4 literach. Margolcia poszła demontować na eksport. A spec od wszystkiego, w tym literatury, dendrologii, szpitalnictwa i budownictwa będzie katował lokalsów swym nieokiełznanym talentem.* *Talent nie obejmuje kosztorysów. 2024-04-18 22:56 7. ha ha ha ... TYGODNIK PODHALAŃSKI i bezstronność , aż takiej "bezstronności" nie było dlatego, że na debacie nie było "bezstronnego" KO perskiego (z PO). Więc jakieś POzory trza było zachować. Ale z tą bezstronnością ( w wydaniu tPO) to bym nie przesadzał. ps ciekawe, czy tym razem "bezstronni".... "Kto to widział żeby Baba rządziła Góralami." @zako... i od razu widać, żeś tylko zakopiańczyk. Prowdziwy górol, nie ino zokopianin, wie, że to baba trzymo trzy wengły w chałupie, cworty dopiero chłop. 2024-04-18 22:56 8. Pani kandydatka nie chce obwodnicy bo ma dom który będzie do wyburzenia tu mnie pani zaskoczyła twierdząc żeby zrobić mały ryneczek koło niej. Prywata się odezwała to panią dyskwalifikuje jako burmistrza gdyż pani powinna patrzeć na ogół społeczny a nie na swoje interesy. 2024-04-18 22:51 9. Pani kandydatka sztuczność sztuczność jeszcze raz sztuczność. Kto z panią nie współpracował to wie że pani nie jest jak pani twierdzi osobą ciepłą i wrażliwą. Ocenianie się samemu jest narcystyczne. 2024-04-18 22:50 10. Gratulacje dla Pani Agnieszki. Płynność wypowiedzi, opanowanie i odpowiedź na pytanie radnego Karpa klasa. Debata pięknie pokazała że Pan Łukasz merytoryczne zero. A te prezenty w ramkach które przygotował na koniec pokazuje bardzo niski poziom intelektualny jego doradców...
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama
Polecamy

Pożegnania


REKLAMA


FILMY TP